Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre för nästan alla

Annons

Den stora kollektivtrafikutredningen som kommunen låtit utföra ska snart ut på remiss under ett par månader.

Många instanser ska få tycka till. Sedan ska ett slutligt förslag till ny tätortstrafik i Borlänge sammanställas.

-Den nya trafiken ska starta hösten 2007, sannolikt i början av oktober, berättar Leif Olsén.

Avsikten är att få mer trafik för samma pengar. I förslaget försvinner ledbussarna och "mjuka linjen".

- Mjuka linjen behövs inte. Alla bussar blir handikappanpassade och det är bra.

Förslaget till ny trafik innebär att det blir tre huvudlinjer. Skräddarbacken-sjukhuset, Dala Airport-Kvarnsveden samt Jaxtoget-Tjärna ängar-Kvarnsveden.

På de två förstnämnda linjerna blir det 20 minuterstrafik under högtrafik.

Linjen Coop Forum-Mjälgavägen-Tjärna blir kvar och förlängs till Kvarnsveden.

I vissa områden införs anropsstyrd trafik, vilket innebär att man får ringa och beställa buss. Något som är nytt för Borlänge.

Resecentrum kommer att få större betydelse i det nya trafikförslaget, och hållplatserna efter Jussi Björlings väg ska göras attraktivare.

-Till och från Framtidsdalen blir det tät trafik. I princip var tionde minut, då Falulinjen kommer att gå dit, säger Leif Olsén.

Falulinjen, 253, kommer även att gå in i Kupolens köpcentrum, var 20:e minut, vid högtrafik. Vissa busshållplatser försvinner.

-I princip handlar det om att där vi har många resande blir det bättre, där vi har få resenärer blir det sämre. Alla kan inte få det bättre. Men 85 procent ska få en förbättring.

-Vi ska få betydligt mer trafik till samma kostnad som i dag, summerar Leif Olsén.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons