Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Båt ska pryda rondell

Annons

Rondellen vid riksvägen har under flera år varit en efterlängtat satsning.

Lösningen blev att kommunen lånade pengar till Vägverket som då skulle kunna bygga rondellen betydligt tidigare än det annars skulle ha blivit.

Från början var det beslutat att det i samband med rondellbygget också skulle bli en tunnel under riksvägen, för gång- och cykeltrafik.

Då var projektet kostnadsberäknat till över sex miljoner kronor och cirka 1,6 miljoner av dessa skull kommunen svara för. Men Vägverkets planer för ett rondellbygge i Smedjebacken fanns inte med på i stort sett överskådlig tid.

Kommunen ansåg att projektet var viktigt att genomföra och beslutade att låna ut pengarna till Vägverket, totalt avsattes 4,8 miljoner för detta.

Efter att gång- och cykeltunneln slopats har projektet blivit betydligt billigare och är nu kostnadsberäknat till totalt 4,4 miljoner kronor. Kommunens del i detta är fortfarande 1,6 miljoner kronor, men lånet till Vägverket blir nu istället 2,8 miljoner kronor.

Det har funnits en oro för hur det ska gå för långa transporter från Smedjebacken att komma ut på riksvägen. Men nu har det körts en datorsimulering och det visar sig gå bra med fordon upp till 56 meter långa, vilket är de längsta som kör från Smedjebacken.

- Eftersom de alltid har poliseskort kan de gina till vänster om själva rondellen och då går det alldeles utmärkt, säger Leif Nilsson, kommunalråd.

Det kommer heller inte att bli dubbla körfält i rondellen och det är för att farten hålls nere när det är ett körfält.

Kommunstyrelsen har nu beslutat vad det ska vara för utsmyckning i centrum av rondellen och det blir tre stycken schasar. En typ av fartyg som för många år sedan trafikerade Barken med tackjärn. En siluett av en schas finns i kommunvapnet.

Förslaget är att det ska bli tre stycken som står i en ring i centrum på rondellen och varje schas ska vara fem meter lång och drygt tre meter hög.

Enda synpunkten från Vägverket var att de skulle byggas i ett material som det inte är farligt att köra på, om en olycka skulle inträffa.

- Vi vet inte i dag vad det blir för material, trä, plast och plåt är några av alternativen, säger Leif Nilsson.

Redan under sommaren ska rondellbygget påbörjas.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons