Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Barnen är värdeföremål"

Annons

Sedan några år tillbaka har Jönköpings kommun förändrat kraven när det handlar om skolskjutsar.

- Jag och kommunens trafiksäkerhetssamordnare, Elvy Tonander, började titta på de här frågorna för några år sedan och har sedan dess infört fler och fler krav och moment i underlaget för att en entreprenör ska få uppdraget att köra skolbarn, berättar Gunnel Onselius, ansvarig för skolskjutsarna i Jönköpings kommun.

Debatten i dag handlar mycket om krav på bälten i de bussar som kör skolbarn.

- Vi har tittat mer på helheten och bälten är bara ett av de krav vi ställer, säger Onselius.

Kravlistan på fordonen innehåller bland annat att inget fordon får vara äldre än tolv år och genomsnittsåldern på fordonsparken hos entreprenören får inte vara över sju år.

Samtliga fordon ska, förutom bälten, vara utrustade med konturmärkning för att synas väl, de ska ha brandsläckare, förbandsmaterial, handlampa, skyddsvästar och mobiltelefon.

- Dessutom kräver vi extra besiktningar varje år, med extra kontroll på bromsar och däck, säger Onselius.

Förutom detta har de i år på försök 13 bilar med alkolås och förmodligen blir det så att samtliga 65 bilar som kör skolbarn får krav om alkolås.

Även en omfattande utbildning ingår i uppdraget och det handlar om det som till vardags kallas LABC (läge, andning, blödning och chock).

Chaufförerna ska dessutom genomgå en utbildning i brand och utrymning, vilket även övas med skolbarnen.

Ett utbildningsmoment som ingår varje vinter är halkkörning. De förare som kör barn från särskolan ska ha en särskild utbildning för att ta hand om handikappade.

- Vi har även tagit fram en trafikutbildning för de barn som åker skolskjuts, den genomför barnen tillsammans med den chaufför som kör dem, säger Onselius.

Enligt henne har dessa krav enbart upplevt som positivt bland alla inblandade parter. Det har ökat statusen bland de som kör skolbarn.

- Förr fanns det de som kallade att köra barn för att köra slasken.

Trots de ökade kraven på skolskjutsarna har det inte medfört några ökade kostnader för kommunen.

- Vi får betala tolv procent mer nästa år och det hade vi fått göra även om vi inte haft listan med krav, fastslår Onselius.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons