Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket bygger eget GSM-nät

Annons

Det handlar om tågradiosystemet Mobisir som förutom vanlig mobiltelefoni har andra funktioner än i vanliga mobilsystem. Mobisir ersätter alla de radio- och mobiltelefonsystem som hittills använts inom järnvägen. Det ska klara de höga krav på säkerhet och tillgänglighet som ställs.

- Kommunikation mellan tågförare och trafikledningen är huvudsyftet, berättar projektledare Tord Nilsson.

Mobisir bygger på GSM-standarden för mobiltelefoni, men har utvecklats vidare i GSM-R för att uppfylla järnvägens krav. R:et står för Railway och GSM-R är den gemensamma standarden för Europas järnvägsförvaltningar. Banverket är först i Europa att införa GSM-R. Systemet täcker huvuddelen av det svenska järnvägsnätet när det är fullt utbyggt 2003. Det handlar om totalt 800 master längs rälsen, nya och befintliga.

- Vi driftsätter allt eftersom, säger Tord Nilsson.

Det är speciella mobiltelefoner som används, genom avtal med Telia och Tele2/Comviq fungerar de även i deras nät, vilket ger en täckning som heter duga. Men för vanligt folk är Mobisir inget att fundera på:

- Det tillstånd vi har är för järnvägsdriften. Vi får inte sälja utanför järnvägssektorn, säger Tord Nilsson.

Kapaciteten är dessutom anpassad för de egna behoven. Dock finns intresse från andra operatörer att hyra in sig. En del privatpersoner som hört eller läst om banverkets mobiltelefoni har också hört av sig. Det berättar informatör Karin Oliveira Lunå:

- Det händer att folk ringer och tror att vi säljer våra mobiltelefoner, men det gör vi inte.

Olle Sundström, Banverket Telenät, berättar att det finns cirka 1 000 abonnenter. Ljudkvalitén i de speciella telefonerna är en helt annan än i vanliga GSM.

- Det är ofta en bullrig miljö de används i, så det måste höras bra.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons