Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bankkunder utsattes för bedragare

Annons

I samtalet till den ena kunden uppgav sig rösten i telefonen vara en av bankens anställda. Av allt att döma verkade ”bankmannen” vara trovärdig och kunden läste upp numret till kortet.

Det andra fallet tyder däremot på att bedragaren gick händelserna i förväg. Bedragaren uppgav sig att ringa från bankkundens försäkringsbolag. Samma dag hade det nämligen begåtts ett inbrott i bankkundens bil, och för att underlätta kommande ersättningsanspråk bad ”försäkringsmannen” om kortnumret.

Till saken hörde dock att bilägaren/bankkunden vid den tidpunkten inte hade en aning om att han utsatts för ett bilinbrott. Och ett försäkringsbolag som är så snabb i svängarna att man ringer upp innan försäkringstagaren känner till vad som hänt hör inte till vanligheterna.

Därmed anade bankkunden oråd och lämnade inte ifrån sig numret.

Mer läsning

Annons