Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banan måste rustas upp"

Annons

Det är med belåtenhet som han tar del av rapporten från det pågående planeringsarbetet i regi av Tåg i Bergslagen och Statens Järnvägar.

Men glädjen över att direkta turer kan vara verklighet redan i sommar är inte reservationslös. De lokala järnvägspolitikerna kommer inte att acceptera någon halvmesyr som i praktiken inte innebär något större uppsving för den omdiskuterade Västeråsbanan.

- Vi strävar ju hela tiden efter att korta restiderna till och från Stockholm till maximalt två och en halv timme mellan Ludvika och Stockholm. Min uppfattning är att en snabb direktgående tur bara ska stanna i Smedjebacken, Fagersta central, Hallstahammar, Surahammar och Västerås.

- Men en sådan förbindelse kräver att vi får en sjätte dubbeltur på Ludvika som läggs till dagens fem, säger Stelin, som en tydlig markering till planerarna.

Stelin påtalar, liksom tidigare, också nödvändigheten av att bandelen mellan Ludvika och Fagersta central snarast rustas upp till fullt modern standard. Tågkommitténs krav på nytt helsvetsat spår, rätade kurvor och ett nytt digitalt signalsystem ligger fastare än någonsin.

- Vi har moderna tåg som kan köra i 160 kilometer i timmen. Då ska de inte behöva gå i 80 bara för att banan är undermålig och att vi har ett omodernt signalsystem. Det gäller att tjäna minuter genom att utnyttja den nya tekniken.

För övrigt är han glad åt att det nu gamla kravet på direkta Stockholmståg äntligen verkar ha vunnit gehör.

- Det var jag och Gunnar "Kobban" Andersson, som tog upp det här 1989. Men det gått väldigt trögt och hela tiden har det varit väldigt svårt att få någon förståelse.

- För mig är det dessutom ofattbart att vi inte har representation i den arbetsgrupp som nu jobbar med frågan. De måste väl även lyssna på kommunernas åsikter för vi är väl fortfarande demokrater.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons