Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Både Orsa och Mora vet att värdesätta turismen

Annons

Orsa och Mora hör till de kommuner i landet som har en turismstrategi. Det framgår av en undersökning som Föreningen Turism i Sverige genomfört.

I undersökningen har landets 290 kommuner svarat. Av dem har 141 kommuner presenterat en strategi för hur de ska jobba med turismfrågor.

Enligt Eva Hedenström, vd på föreningen, berörde undersökningens frågor om kommunerna har en turistbudget, om det finns en utarbetad turismstrategi eller turismpolitiskt program samt ifall det finns goda parkeringsmöjligheter, offentliga toaletter och om lätttillgänglig turistinformation kan erbjudas.

- Ett kommunalt engagemang i turismfrågorna är en grundläggande förutsättning för att den lokala turismnäringen ska kunna utvecklas, bli lönsam och framgångsrik. Därför är det anmärkningsvärt att hälften av alla kommuner inte ens har en tanke på hur de ska utveckla turismnäringen, säger Eva Hedenström.

Hon konstaterar att Orsa och Mora kommun med sina respektive turismstrategier vet att turismen är viktig för det lokala näringslivet och att den skapar arbetstillfällen i kommunen.

Turismnäringen i landet genererar mer än 172 miljarder kronor till Sveriges ekonomi varje år. Totalt arbetar 127 000 helårsanställda inom turismbranschen.

Föreningen Turism i Sverige har funnits sedan 1995. Deras undersökning genomfördes via e-post under december månad förra året.

Svarsfrekvensen var 93 procent. Det innebar att 141 kommuner svarade ja på frågorna om turismstrategi, 110 kommuner svarade nej och 18 kommuner svarade vet ej.

HANS OLANDER

Mer läsning

Annons