Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avslängd från tåget

Annons

Hela lördagsförmiddagen ägnade Eva Biderman åt att slå in presenter. På eftermiddagen skulle hon åka till Stockholm för att gratulera barnbarnet Sol som fyllde sex år. Eva såg fram emot att få träffa sönerna och de fem barnbarnen på kalaset.

-Det är inte ofta vi ses så det var en stor dag för mig, säger Eva.

Med presentväskan packad gav hon sig iväg till Hedemora järnvägsstation, klev på tåget och slog sig ner på en ledig plats. Eva som är van tågresenär brukar köpa biljetten ombord för att få största möjliga valfrihet.

- Efter bara någon minut kommer en kontrollant och frågar efter biljetten. Jag svarar att jag inte har någon men vill köpa en, berättar Eva.

Kontrollanten uttrycker att hon borde köpt biljett i automaten på stationen eller av tågmästaren. Eva fick förklara att biljettautomat inte finns i Hedemora och att tågmästaren varken synts eller hörts till.

Eva blev erbjuden att köpa en biljett mot en straffavgift på 800 kronor.

-Detta gjorde jag naturligtvis inte utan bad om att få köpa en av konduktören som jag alltid brukar göra när jag reser till Stockholm, säger Eva som gärna betalar den avgift om 30 kronor som SJ tar ut för biljettköp ombord.

- Då bröt helvetet ut, säger Eva som beskriver att hon blev föremål för ett ettrigt och kränkande ordflöde.

- Alla andra i vagnen fick långa halsar. Det var förnedrande, förklarar Eva som berättar sin historia för att hon inte vill att andra ska råka ut för samma sak.

-Jag fick även höra att det är min skyldighet att uppsöka en konduktör så fort jag satt min fot på tåget. Det var nytt för mig. Jag är van vid att konduktören går igenom tåget och frågar med hög röst efter nya resenärer.

Till slut visade Eva väskan med presenter till barnbarnen och bad vänligt om att få köpa en biljett utan straffavgift. I stället ombads hon att hoppa av tåget vid nästa station.

Skjuts tillbaka till Hedemora fick hon genom att ringa en kompis.

-Tänk om det var en urgammal farmor utan mobiltelefon och utan kompisar som kan hämta, säger Eva.

Redan samma kväll kontaktade Eva SJ.

-De försvarade sig men tyckte sedan att det var opsykologiskt gjort, berättar Eva som även fått ett svarsbrev där det står att man förstår att det var en obehaglig situation. Kontakt ska tas med medarbetarna och deras chefer.

På söndagen åkte Eva bil till Stockholm och på måndagen tog hon tåget hem. Biljetten köpte hon inte ombord.

- Jag satt där med taggarna utåt men då var tågmästaren så trevlig, förklarar Eva som upplever att det bemötande hon fick inte är något hon bara kan glömma eller skratta bort.

Edvard Lind vid SJ:s presstjänst förklarar att rutinen ombord är att tågmästaren kommer först och kontrollanten efter. Resenärer har en skyldighet att uppmärksamma tågmästaren och köpa biljett när han eller hon kommer.

- Du har en skyldighet som resenär att se till att du har biljett. Men tågpersonalen ska gå igenom tåget, man ska inte behöva leta igenom tåget, säger Edvard Lind.

KARIN PAULSSON

Mer läsning

Annons