Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avbruten sprint bakom bomproblem

Annons

Det så kallade bomeländet i Ludvika har vid det här laget förorsakat åtskilligt med bekymmer för såväl Banverket som vägtrafikanterna. Problemen började av någon anledning när Banverket lade ned tågklareringen vid Ludvika station.

Under förra året satsade Banverket över 20 miljoner kronor på att "bygga bort" bomeländet med ny teknik för att godstågen skulle kunna köra fortare genom bangårdsområdet. Avsikten var att tiden med fällda bommar därmed skulle minska radikalt.

Så blev det nu inte. Förutom att bommarna i förekommande fall fortfarande ligger nere för länge hände det förra månaden att ett tåg passerade utan att bommarna gick ned. En bilist var nära att köra ut framför tåget men hejdades av en observant privatperson.

- Den gången när bara en bom låg nere berodde det på att en sprint hade gått av och att den bommen inte kunde lyfta samtidigt med de andra tre, förklarar signalteknikern Sven Eriksson som därmed tillbakavisar en uppgift om att bara en bom gick ned.

- Om det hade kommit ett tåg hade de andra tre gått ned så i det fallet förelåg inte risk för någon olycka, betonar han.

När det gäller den första incidenten, då ett godståg passerade utan att någon av bommarna fälldes, är utredningen ännu inte avslutad. Den handhas av Kenneth Boberg, säkerhetschef på Banverket, Mellersta regionen i Gävle.

- Jag har talat med ett antal inblandade personer men jag kommer inte att kunna presentera något resultat än på länge. Tidskraven är nämligen inte så pressade.

Enligt vad tidningen erfar har han fått i uppgift att granska såväl lokförarens agerande som bom- och signalanläggningens funktion. En uppgift vill dock redan nu göra gällande att tåget hade "klart ut" från Ludvika station och att lokföraren därmed inte körde mot rött ljus.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons