Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Autistiskt barn fick inte gå i skolan

Annons

Redan när Per började på lekis upptäcktes att allt inte stod rätt till. Han hade koncentrationssvårigheter och var utåtagerande. Flera år senare fick han sin diagnos Aspergers syndrom. Trots det fungerade skolgången ganska bra. Han hade en lärare som förstod problemet och hittade egna sätt att arbeta med honom.

- När hon sedan slutade sattes han i en liten grupp med barn med olika problembild. Den läraren hade ingen specialkompetens, berättar Susanne Larsson, Pers mamma.

Eftersom det inte längre fanns vuxna med kunskap och för- mågan att vägleda honom i skol- arbetet, gick Pers utveckling istället bakåt.

Och så fortsatte det, fram till det att Per skulle börja i sjätte klass. Då placerades han i en ren Aspergerklass. Familjen minns hans förändring som närmast omedelbar.

- Han gjorde framsteg direkt. Både i beteende och skolarbete. Han blev glad och positiv och tyckte om att gå till skolan, säger Susanne Larsson.

Men det skulle snart vända. I åttan placerades Per åter i en blandklass av barn med ADHD och Asperger. Och den personal som satts att vägleda eleverna, saknade nödvändig pedagogisk utbildning.

- Det spårade ur totalt, minns hans mamma.

Enligt familjen har Per under det senaste året förändrats totalt. Glädjen är som bortblåst och numera är han ett frustrerat barn med våldsmamma tendenser. Han får lätt utbrott och far ut mot personer i sin närhet.

Något som skolan bär ansvar för, anser mamman.

- Han hade inte det här beteendet när han började i resurs-klassen för två år sedan. Det är en konsekvens av felaktigt bemötande av barn med den här problematiken, säger hon.

Som exempel nämner hon att pojken flera gånger brottats ner och hållits fast av personal i skolan.

För tre veckor sedan fick familjen ett telefonsamtal från skolans rektor. Han meddelade att Per inte längre var välkommen till skolan. Anledning? Personalen klarade inte av honom. Istället skulle hans skolgång lösas genom hemundervisning.

- Man tror inte att det är sant. Min son går i en resursklass för barn med den här problematiken. Sedan stänger de av honom, för att de inte klarar av att arbeta med honom, säger Susanne Larsson.

Sedan avstängningen har Per fått ett par timmars hemundervisning. Resten av tiden har han suttit ensam hemma, liksom andra barn med samma funktionshinder, helt oförmögen att ta sig för någonting.

Pers tillstånd har nu försämrats ytterligare. Isoleringen från omvärlden har gjort honom deprimerad.

Han har fått följa sin mamma till jobbet ett par gånger, men det ingen lösning som håller i längden.

Därför arbetar familjen just nu för att hitta en praktikplats åt pojken, där han kan aktiveras under vårterminens sista veckor.

- Tiden i resursklassen har förstört hans liv, säger hans mamma.

Till hösten är det meningen att Per ska börja i en ren Aspergerklass på ett gymnasium i Borlänge. Men för att få honom motiverad till det, krävs att han får rätt behandling under sommaren. En uppgift som känns tung, för en redan drabbad familj.

- Maktlös. Det är så man känner sig. Nu tvingas vi börja om från noll.

Fotnot: Per är ett fingerat namn.

LINDA ERIKSSON

Mer läsning

Annons