Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att leva och sova med smärta

Annons

- Skönviksdagarna är en aktivitet vi har med anledning av att kliniken fyller 20 år i år, berättar Håkan Broberg, som är verksamhetansvarig.

Kliniken är Landstinget Dalarnas smärt- och rehabiliteringsklinik. Det är en specialistklinik dit det krävs remiss för att komma. Här erbjuds bedömning, behandling och rehabilitering av personer med långvariga smärttillstånd.

Här finns erfarenheterna från Shawn R. Curries forskning och kliniken använder sig av hans gruppbehandling.

Programmet har provats av läkaren Lennart Arvidsson och psykologen Kristoffer Lundmark på två grupper som genomgått sjuveckorsbehandlingen.

- Om man sover dåligt är det svårt att göra något åt sin smärta, säger Eva-Britt Hysing, en av läkarna vid kliniken.

Dålig sömn är ett stort problem för personer med stressproblematik eller långvarig smärta.

Behandlingsprogrammet har en speciell agenda för varje träff. Men innan en person kan komma i fråga för behandlingen får de genomgå en noggrann utredning för att ta reda på om sömnproblemen inte har annan orsak än smärta.

Det kan vara lätt för personer med smärta att skapa sig dåliga sovvanor, att exempelvis sova på på dagen och att gå och lägga sig tidigt.

Patienten utbildas i vad som är normal sömn för att ta bort felaktiga föreställningar om sömn.

Att till exempel tro att man måste sova åtta timmar i sträck kan vara stressande. Och att det är inte konstigt att vakna upp på natten, normalt somnar personen snart igen.

Det är lätt att vid smärta tillbringa mesta tiden i sängen, och det gäller att få patienten att stanna uppe för att det sedan ska vara lättare att somna när denne väl lägger sig.

En del i programmet är kapitlet stimulanskontroll. Syftet är att framför allt hjälpa patienten att stärka sambandet mellan sömn och sin säng. Till exempel ska sängen eller sovrummet inte användas till andra aktiviteter än sömn och sex.

Programmet tar även upp mat och dryck, att man ska undvika koffeinhaltiga drycker efter klockan sex på kvällen, att alkohol gör sömnen mer uppstyckad och att mer än ett paket cigaretter per dag ökar insomningstiden och antal uppvaknanden under natten. Allra bäst är det att minska cigarett- och snuskonsumtionen eller helst att sluta helt.

Motion under dagen minskar tiden det tar att somna på kvällen och reducerar antalet uppvaknanden under natten. Hård motion mindre än två timmar före sänggående stimulerar dock kroppen och kan motverka sömnen.

Efter att behandlingen genomförts gäller det att fortsätta på den inslagna vägen.

Det som Skönviksdagarna tog upp med deltagare från smärtkliniker runt om i landet, sömnlaboratoriet i Avesta med flera är ett ytterligare alternativ att använda vid behandling av personer med långvarig smärta.

ROLAND BERG

Mer läsning

Annons