Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ät grönt, undvik vitt

Annons

Ett 40-tal kvinnor hade kommit till Jaxrummet för att höra läkaren Lis Forsslund prata om matens betydelse för hälsan. Många tänker i dag på och funderar över den mängd hälsobudskap som vi bombarderas med.

- Men vad som alltid kommer igen i alla dieter och råd är att vi bör äta mycket frukt och grönsaker. De är fulla av vitaminer, mineraler, spårämnen och flavoider, betonade Lis Forsslund.

Och det räcker inte med en vitamintablett eller en apelsin om dagen. Det gäller att ha frukt och grönsaker till varje måltid, minst ett halvt kilo om dagen.

- Även om en apelsin innehåller hela dagsbehovet av c-vitamin, så kan kroppen inte tillgodogöra sig det på en gång. Ska man bara äta en apelsin, så dela åtminstone på den och ät halva på kvällen.

Lis Forsslund jobbar på Borlänge sjukhus som ögonläkare och hon leder också kostgrupper på vårdcentralen i Säter. Hon berättar att maten har betydelser även för ögonen, bland annat för gula fläcken.

- Om man vet att man har gula fläcken-sjukan i släkten, så kan man redan tidigt förebygga genom att äta mycket guloranga och gröna grönsaker som innehåller betakarotin.

En åhörare undrade om det måste vara ekologiskt odlade frukter och grönsaker.

- Jag tror att det är mer vitaminer i Krav-odlat, men Livsmedelsverket råder alla att hellre äta traditionellt odlat än inga frukter och grönsaker alls.

Lis Forsslund pratade också en del om "de fyra vita gifterna", det vill säga raffinerat socker, raffinerat mjöl, salt och animaliska fetter. Hon anser att människan ska vara försiktig med det, eftersom det innehåller mycket energi och få näringsämnen.

Sockret i en vanlig läsk innehåller till exempel motsvarande 14 sockerbitar.

- 1960 drack vi 20 liter läsk per person om året och nu dricker vi 90 liter om året. Det är klart att vi blir tjockare.

Hon uppehöll sig en stund runt ämnet lightprodukter, något som många åhörare hade frågor om. Det finns en risk att lightdrycker lurar kroppen, så att man kompenserar med att äta något annat sött efteråt.

- Men har man till exempel överviktiga barn, så är det betydligt bättre med lightdrycker än med läsk. Ett annat alternativ är att ge barn mineralvatten som man blandar ut med lite outspädd vanlig saft eller juice.

Och de cancerogena ämnena i lightdrycker är, enligt Lis Forsslund, obetydliga.

- Undersökningar visar att om man dricker hundratals liter lightdryck dagligen i flera år, kanske man kan få en förhöjd risk att drabbas av cancer.

Beträffande mejeriprodukter tycker hon alltid att man ska välja magra varianter.

- Mager ost innehåller till exempel mer kalcium än vanlig ost. Men det är viktigt att läsa på innehållsförteckningen för många magra produkter kompenserar med väldigt mycket socker istället.

Efter föredraget bjöds deltagarna på en vårlig salladsbuffé.

KARIN DIFFNER

Mer läsning

Annons