Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Assar har haft änglavakt

Annons

Krigsseglarna var de svenskar som mer än någon annan grupp utsattes för krigets fasor.

Under andra världskriget omkom sammanlagt över 2000 svenska sjömän.

- De svenska sjömännens insatser under kriget borde uppmärksammas mer. Vi börjar bli få krigsseglare som fortfarande är i livet. Därför är det också viktigt att alla fakta kommer fram, framhåller Assar Larsson, för vilken det var en pojkdröm att gå till sjöss.

Assar, som är född och uppväxt i Söndraby utanför Kristianstad, en by med 15 gårdar, kunde förverkliga sin pojkdröm 1930.

Det gjorde han ombord i Alfhild af Sölvesborg, den första båten under 14 års sjöliv. Assar berättar att han bara hade en filt och några trasor med sig, då han lämnade hemmet och livet på landbacken.

- Jag vill inte att sjömans-livet ska romantiseras, betonar Assar, då vi träffas 61 år efter att han lämnat sjölivet.

Före andra världskriget, då Assar fick bevittna hur andra fartyg sänktes av tyskar och ryssar, hade han gjort resor till Sydamerika, Nordamerika, Västindien, Australien och Söderhavet. Från dessa resor har Assar många fina minnen.

Före andra världskrigets utbrott hade Assar tagit maskinistexamen i Göteborg och kompletterat sin utbildning med arbete på Götaverken.

Assar har nära skratt och varma leenden, men han blir mycket allvarlig då han kommer in på kriget och nära vänner han förlorat.

- Ibland struntade tyskarna i att fartygen gick i lejdtrafik. De sänkte dem ändå, förklarar Assar.

Järnmalmstrafiken till Tyskland, med kol och koks som returlast, har periodvis varit omgiven av en mur av kompakt tystnad. Det är också först på senare tid de sjöman som riskerade och offrade sina liv på malmtraden hedrats.

Ombord på S/S Visten, från Karlstad, gick Assar 1942 ut på malmtraden.

- En mycket riskfylld trad, konstaterar Assar, som utöver de egna erfarenheterna läst i stort sett allt som finns att läsa om malmtrafiken.

I Östersjön sänkte ryssarna de svenska malmfartygen.

I Nordsjön var det engelsmännen som jagade svenskarna.

I de Nordsjöhamnar, där malmen lossades och kol och koks lastades för hemresan, bombades de svenska malmfartygen ständigt av engelska plan. Nattetid fälldes ljusbomber för att bomberna skulle träffa rätt mål, under dagtid strök de engelska planen på låg höjd över hamnområdet.

- Det haglade bombsplitter över Visten, men tydligen hade vi änglavakt, säger Assar.

Mindre tur hade systerbåten S/S Aspen, då den gick efter Visten i en annan konvoj. Det blev förluster även i människoliv, då Aspen sänktes vid Frisiska öarna.

Tiden till sjöss kom Assar 1944 att avsluta med tjänstgöring i marinen, ombord på HMS Holmön. Det blev en hel del konvojtjänst, beredskapstjänst bevakning av minfälten och minutläggning.

Assar hade 1942 gift sig med Inga från Äppelbo. Då han lämnade sjölivet var det för arbete på ASEA i Västerås. Det kom att bli totat 30 år i kraftverksbranschen. Efter sju år i Jämtland blev Stora Kopparberg Assars arbetsgivare. Till Borlänge flyttade familjen 1951.

- Jag har haft ett underbart liv, som jag länge fick dela med Inga. En bättre hustru kunde jag inte önska mig, betonar Assar.

Sina minnen från såväl fredsår som världskrig har Assar börjat teckna ner. En åldrande krigsseglare gör vad han kan för att de svenska sjömännens insatser under andra världskriget inte ska falla i glömska.

SVEN-ERIK OLSSON

Mer läsning

Annons