Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åskan trolig orsak till dödsolycka

Annons

Det var vid 13-tiden på onsdagen som den underjordiska anläggningen norr om Broddbo exploderade. Den tidigare militära bränsledepån ligger några kilometer från riksväg 70 mellan Avesta och Sala. Det är fem kilometer till närmaste bebyggelse, men några fritidshus ligger närmare.

En av de överlevande berättade för räddningspersonalen att det hördes en kraftig åsksmäll innan blixten slog ner i betongkasunen som fungerar som ingång till bergrummet. Troligen var det förgasad bensin som antändes.

Kasunen och containrar förstördes av tryckvågen. Dörren till kasunen flög mot en närliggande byggnad. Brandmän fann betong och annan bråte 125 meter från bergrummet.

Vid den mycket kraftiga explosionen slets kraftledningarna efter järnvägen ner på en sträcka av 200 meter.

En 30 till 50 meter bred gata plöjdes upp genom skogen.

- Det handlar om en mycket kraftig tryckvåg där allt blåstes bort. Eftersom det går en ort under jord från bergrummet, under järnvägen, och ut till sjön Storgjusen, befarar vi att järnvägsbanken och rälsen skadats. Banverkets personal ska undersöka den saken, säger Per-Erik Pettersson, räddningsledare vid Sala-Heby räddningstjänst.

Risken för nya explosioner bedömdes i går eftermiddag som överhängande. Därför spärrades ett stor område av runt olycksplatsen och man inväntade experter med kunskaper om anläggningen som nu tillhör Sveriges geologiska undersökningar, SGU.

Jonas Anderberg är verksamhetschef vid SGU. Han berättar att bensinlagret såldes och att lagret var tömt redan 1998.

- Men det var gaser och rester av bensin kvar som samlats i sprickbildningar i berget.

- Det kan ha funnits bensinångor kvar i lagerrummet, säger Jonas Anderberg.

Något som räddningstjänsten också tror kan vara orsaken till att blixtnedslaget så snabbt blev till en våldsam explosion.

Det var rester efter bensin som man arbetade med att få bort innan anläggningen skulle fyllas med vatten.

Enligt arbetsledningen gjordes dagliga mätningar av bensingaser och ibland ställdes arbetet in när värdena var för höga.

De båda män som omkom var anställda av Skanska. Det var också en av de överlevande. En maskinförare hade hyrts in av Skanska och den tredje som överlevde var anställd vid SGU.

Skanskas högsta ledning, bland dem vd Mats Williamsson, begav sig mot platsen när de fick kännedom om den svåra olyckan.

Området är fortfarande avspärrat och polisen kommer att göra en teknisk undersökning. Polisen uppger att händelsen utreds som en arbetsplatsolycka.

BÖRJE GUSTAFSON

Mer läsning

Annons