Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åsikter från golvet om chefens synsätt

Annons

Jag har snart jobbat i 30 år på Scania, och har sett många av mina arbetskamrater gå ut i förtidspension på grund av utslitna axlar och armar.

Detta har inte skett frivilligt. Att gå ut i förtidspension ger mindre pengar i plånboken, än det blir om man arbetar fram till sin ordinarie pension.

Det borde inte vara så, för hur mycket pengar har vi metallare betalt in till de sociala försäkringarna under ett arbetsliv?

Ska man då tolka Östling rätt, ska dessa medarbetare fortsätta arbeta, för de är enligt honom simulanter, som inte vill arbeta.

Jag undrar vad läkarvetenskapen tycker om detta?

En annan undring man kan ha gäller influensatider. Många blir sjuka och stannar hemma. Ska vi då bara ha 50 procent i ersättning?

Det kan ju hända att man blir hemskickad av en läkare för att man är en smittorisk för sina arbetskamrater. Detta för att förhindra att en epidemi bryter ut. Detta är ju bra, för då kan de övriga arbetskamraterna hålla i gång verksamheten.

Gör man inte denna förebyggande åtgärd, kan hela verksamheten stanna och det gynnar inte Scania. Skulle detta inträffa får vi väl sluta allihop, för då klassas vi väl som simulanter, som inte vill arbeta.

Jag undrar även om det är bara vi svenskar som drabbas av sjukdom?

Denna undring kommer sig av att han vill flytta verksamheten utomlands, jag kan inte tolka det på något annat sätt.

Jag lLste för en tid sedan att vi metallare har ett av Sveriges farligaste jobb. Detta har AFA forskat fram. Det var 553 maskin-olyckor 2002.

Under en tioårsperiod har det förekommit 1 200 amputationer inom metallindu-strin. Detta innebär en olycka varannan dag.

Hur ska dessa stackare ha råd att vara hemma med sitt eventuella handikapp?

Under en period på cirka fyra till fem år, har vi på Scania arbetat med något som kallas Scania produktionssystem (SPS).

Detta går ut på att göra produktionen oerhört mycket effektivare. Fler lastbilar, färre arbetare. Detta innebär mer stress och större olycksrisk, med eventuell sjukskrivning som påföljd.

Vem är det då effektivare för, jo aktie-ägarna. En av grunderna i SPS lyder: "respekt för individen".

Enligt Norstedts svenska ordbok betyder individ "enskild varelse särskilt om person". Då undrar ju vän av ordning, vem har varit med och skapat detta sätt att arbeta?

Precis, Leif Östling!

Vi som jobbar på Scania i Falun monterar ihop samtliga axlar till Europaproduktionen. Denna typ av verksamhet bedrivs enbart på motivation. Värdet på de inventarier som finns utefter linjerna är inte värda någonting. De är avskrivna för länge sedan.

Kapitalet utgörs alltså av de människor som har sin dagliga gärning på dessa linjer. Sköter man det kapitlet på ett riktigt sätt kommer avkastningen att bli ännu bättre än den är i dag, för vi bygger redan nu världens bästa lastbil!

Morgan Forsström föddes i Lysekil, kom till Falun 1976 och har sedan dess arbetat för Scania. Han sitter i styrelsen för fackföreningen. Forsström "gillar skarpt att fiska och att fjällvandra (man rensar tankarna då)". En god bok, tidningar och korsord är andra intressen.

MORGAN FORSSTRÖM

Mer läsning

Annons