Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbetsskadad gör JO-anmälan

Annons

Sedan mitten av 1990-talet har en Leksandsbo väntat på besked om han får livränta eller inte.

Mannen har i perioder varit sjukskriven på grund av arbetsskador och har omplacerats flera gånger för att kunna fortsätta sitt arbete. Omplaceringarna har inneburit betydligt lägre inkomst.

Detta i sin tur betyder att Leksandsbon har rätt att få frågan om arbetsskadelivränta prövad av försäkringskassan. Trots att det gått flera år har någon sådan prövning ännu inte gjorts.

Hur har du klarat dig ekonomisk under de här åren?

- Man har inget val, men det är tufft. Även jag har löpande räkningar.

Vad säger försäkringskassan när du hör av dig?

- Jag får inga svar eller förklaringar. Jag tycker att man uppför sig väldigt nonchalant. Det kan inte bara vara tidsbrist som gör att de inte ger något svar eller behandlar ärendet.

Dessutom har det under alla dessa år varit problem med utbetalningarna.

- Trots att jag lämnat in nya läkarintyg flera veckor innan så det inte skulle bli något glapp i utbetalningarna så klickar det.

Allt mellan sju till tolv dagar får jag vänta innan pengarna för den nya perioden kommer.

- Blir det så en gång till så skickar jag en betalningspåminnelse med vidhängande ränta. Men det hjälper väl inte det heller, säger Leksandsbon uppgivet.

Hur många handläggare Leksandsbon haft under 1990-talet vet han inte, men en av dem minns han särskilt.

- Den handläggaren var mycket bra. Det hände något. Saker som normalt tar tre veckor fixades på fem minuter, men det tog inte lång tid förrän personen bytte jobb.

Den nuvarande handläggaren har han inte träffat personligen.

- Trots att jag haft den här handläggaren i ett par år nu, så har vi aldrig träffats. Jag har ringt ibland, men vi har mest kontakt via brev, även om det är svårt att få svar på dem också.

Du har nu anmält försäkringskassan till Justitieombudsmannen, JO - varför?

- Jag gör inte den här anmälan bara för min egen del. Det finns säkert många fler som väntar som jag. Det är något grundläggande fel när det tar sådan här lång tid att få svar.

När tidningen tar kontakt med försäkringskassan i Leksand visar det sig att kontoret inte handlägger arbetsskadeärenden.

Dessa sköts av försäkringskassan i Falun. Tyvärr har ingen ansvarig där kunnat nås under dagen.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons