Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbetslag blev lyftet

Annons

För ett år sedan startade verksamheten, som i princip går ut på att bringa ordning och reda i företaget, med engagemang från alla anställda.

Det gammalmodiga tankesättet att cheferna sköter tänkandet, medan arbetarna hanterar skruvmejseln, är ett förlegat tänkande på Dellners.

Här tillvaratas alla medarbetares kompetens i företaget.

- Vi har fördubblat verksamheten de senaste två åren, nu går vi ut och söker nya marknader, säger Mats Engblom, vd för företaget.

Och framtidstro det har man på Dellners. En nybyggd tillbyggnad på 700 kvadratmeter ska ge ännu större utrymme.

- Vi räknar med att klara en tillväxt på 5-10 procent per år, säger Mats Engblom, som gillar det stora engagemang som projektet har rönt.

Mannen bakom projektet heter Mats Olsson, 45, som kom till Dellner för ett år sedan och vars uppgift är att skapa ordning och reda på företaget och uppnå förbättringar.

Med personalen som den stora resursen.

Långsiktig och svårkopierad konkurrenskraft kan endast nås genom att skapa en kultur i företaget som innebär att samtliga medarbetare tar ett aktivt ansvar för företagets framtid, säger Mats Olsson.

Efter ett år, med nytänkande från alla har företaget kommit en bra bit på väg.

- Jag har jobbat på Dellners i ett år, när jag började här var det en väldig röra ute i fabriken, folk sprang fram och tillbaka och letade grejer. I dag är det ordning och reda, allt finns på plats, säger Dan Wesslin, en av handledarna i projektet med arbetsnamnet DC-Trac.

18 arbetsgrupper med 6-10 personer i varje grupp har bildats. Varje grupp har sitt ansvarsområde, en gång i veckan samlas handledarna till ett möte för att dryfta problemen.

- Syftet med att bilda arbetsgrupper, är att ge ansvar till de som kan sin verksamhet allra bäst, säger Mats Olsson.

I varje grupp finns en pilot eller handledare som håller ordning på gruppens arbete och som ser till att olika saker blir gjorda.

Handledarna, eller piloterna, har tre faktorer att jobba med: idélista, handlingsplan och färdiglista.

Här skriver man upp alla förslag, pågående aktiviteter och avslutade aktiviteter. Det finns alltid en ansvarig bakom alla handläggningar.

En gång i veckan träffar projektledaren Mats Olsson sina piloter eller handledare och går i genom alla problem som uppstår.

- Vi jobbar i en trestegs-raket. Steg 1 är att skapa ordning och reda. Skapa organisation för ständiga förbättringar, den biten har vi nu klarat av, säger Mats Olsson.

- Steg 2-3 blir att plocka fram tydligare mål och utveckla det vi redan har skapat, med en ledning som visar vägen och stöttar, säger Mats Olsson.

LILLIS ÅKERBLOM

Mer läsning

Annons