Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anställda får 3000 för att sluta maska

Annons

I tisdag förra veckan fick de anställda veta att verksamheten ska flytta till Södertälje. Ilskan blev stor och många medarbetare tyckte att Scanias ledning inte hade undersökt om det går att få Falufabriken mer effektiv och lönsam.

Under de sju arbetsdagar som har gått har produktiviteten sjunkit. Platschefen Anders Williamsson sade till tidningen i måndags att man tappat 10-15 procent.

Falufabriken är koncernens enda axeltillverkare och enheten gör framaxlar, bakaxlar, kardanaxlar och stödaxlar. Anläggningen ligger efter med ett par hundra exemplar av varje sort.

I går blev situationen akut. Vid Scanias stora monteringsanlägging, i holländska Zwolle, fanns det inte längre några fram- eller bakaxlar att tillgå. Och därmed gick det inte göra färdig fler lastbilar. Även vid monteringsfabrikerna i Angers i Frankrike och i Södertälje är produktionen i fara.

Hittills har axlarna räckt till på dessa orter men om inte läget förbättras i Falun blir det kris även där.

I går vid lunchtid fattade Scanias lokala ledning i Falun beslut i frågan. Alla anställda får 3000 kronor i premie under vissa förutsättningar.

- Vi måste göra lite mer övertid och få ner stopptiderna. Uppnår vi de målen och får ordinarie leveransläge till påskhelgen ger vi våra anställda 3000 kronor, säger Anders Williamsson.

Han säger att företaget inte begär några "hjälteinsatser" utan en återgång till den arbetstakt som hölls för två veckor sedan innan beskedet kom. Utöver det behövs det att de anställda i produktionen arbetar övertid antingen lördag eller söndag de tre helgerna som kommer.

Varför gör ni detta?

- För att komma tillbaka i ordinarie leveransläge och för att lugna situationen i verkstan, säger Anders Williamsson.

Uppmuntar inte premien till fler otillåtna stridsåtgärder?

- Det är något man måste fundera djupt på. Risken finns att vissa personer även framöver kommer att ägna sig åt annat än vad de ska på sin arbetstid. När vi presenterade detta för facket så sade vi att det inte ska ses som ett första utspel utan som en isolerad händelse, säger Williamsson.

Han menar att företaget får ta på sig ansvaret för att de anställda är arga och besvikna eftersom det är Scania som har kommit med flyttbeskedet.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons