Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ännu en falsk Zorntavla

Annons

Inför öppnandet av den stora Anders Zorn-utställningen i Punkharju i Karelen den 27 maj framkom att en akvarell var falsk.

Enligt Birgitta Sandström är det omöjligt att sätta en siffra på hur många förfalskade Zorntavlor det finns i omlopp.

Just i sommar förekommer det flera Zornuställningar. Förutom sommarutställningen i Mora finns en akvarell utställning utanför Göteborg och en öppnar i Köpenhamn i slutet av juni.

Till utställningen i Finland på Retretti Art Center har Zornmuseet lånat ut 30 etsningar. Dessutom hade arrangörerna bland annat lånat in en akvarell från Pusjkinmuseet i Moskva.

Tidigare chefen vid Göteborgs konstmuseum, Björn Fredlund, var på plats i Finland och tittade på verken. Han upptäckte att akvarellen "Badande kullor i bastun" måste vara en förfalskning. Originalet i olja finns på Nationalmuseum i Stockholm.

- Just vid den här tiden när han målande den aktuella tavlan i början av 1900-talet gjorde inte Anders Zorn några akvareller, berättar Birgitta Sandström, som poängterar att Zornmuseet egentligen inte håller i arrangemanget i Finland.

Hon konstaterar att innan den politiska järnridån mellan öst och väst försvann kring 1990 så var det dålig kontroll på hur många Zornverk det fanns i dåvarande Sovjetunionen.

- Det vi vet är att det finns ett originalporträtt av en rysk järnvägsmagnat, Mamentov. Det verket ägs av Pusjkinmuseet.

Birgitta Sandström utesluter inte möjligheten att företrädare från det ryska museet kommer att vända sig till Zornmuseet i Mora och undersöka verkligheten bakom den aktuella akvarellen.

Enligt Birgitta Sandström förekom under början av 1900-talet att elever satt och kopierade Zorns oljemålning i original på Nationalmuseum. På de kopiorna antecknades dock att verket var en kopia med den kopierande målarens namnteckning bredvid.

HANS OLANDER

Mer läsning

Annons