Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anna flög Orsa-England tur och retur med trike

Annons

ORSA
– Färden gick till Sandown i England. Resan till England tog fyra dagar och hemresan sju dagar, säger en glad men fortfarande lite trött Anna Markey, som är flyginstruktör för bland annat trike.
Hon landade i Orsa Tallhed den 24 juni på midsommardagen och togs emot av glada flygvänner. En långresa med trike hör inte till vanligheterna.
– Tidigare hade jag som längst flygit mellan England och Frankrike.
I sällskap på Orsa-Englandsfärden hade hon Paul McNamee, en av Annas flygelever. Sträckan mellan Orsa och Sandhed tur och retur var på 390 mil och Anna gjorde 14 landningar både på vägen dit och hem.
Anna är flyginstruktör. Hennes maskin, som hon äger ihop med en lärarkollega, har en deltavinge, utan roder eller andra rörliga delar. Den drivs av en tvåcylindrig tvåtakts skotermotor.
– Den var lite för vindkänslig. Nästa gång jag sticker i väg ska jag mera "power" i maskinen, så det blir en fyrtaktsmotor.
Under färden passerades sju länder. Från Sverige gick färden över Danmark, Tyskland, Hollande, Belgien, Frankrike och England.
Sammanlagd flygtid var cirka 60 timmar och maxhöjd 1 500 meter, som uppnåddes vid passagen över Engelska kanalen.
– Det var möjligt att flyga ännu högre. Diset i luften dolde dock horisonten. Därför var koncentrationen maximal för att hålla planet rakt. Båtarna i kanalen såg vi rakt ned under oss.
Hon konstaterar att höjden inte varit tillräcklig för nödlandning. Om motorns funktion upphört hade farkosten hamnat i vattnet.
Sedan drygt ett år har Anna förberett sin långflygning,skaffat tillstånd och gjort upp färdplaner.
Hon är brittisk medborgare och skulle flyga i en svenskregistrerad farkost, vilket komplicerade byråkratin en smula.
Planeringen till trots dök det upp akuta situationer under färden som ändå löste sig. Vid starten från Jönköping stängdes flygplatsen redan klockan sju på morgonen.
– Vi fick göra avfärd redan " five a clock in the morning".Vid passagen av Oostende i Belgien varskodde flygplatsens kontrolltorn att plan med deltavingar inte fick passera.
I Holländska Lelystad anmälde hon sin landning på radion och gick ned på asfaltsbanan. Egentligen skulle hon landat på en gräsbana avsedd för ultralätt flyg. Polisen larmades. De kontrollerade hennes flyglicens och accepterade hennes förklaring. Hon kände inte till att det fanns två landningsbanor.
Anna fick dessutom starta från asfalstbanan dagen därpå av säkerhetsskäl då gräsbanan var för kort för hennes tungt lastade trike.
Under hemvägen från England var vädret ostadigt. Därför tog resan sju dagar.
– Bland annat fick vi vänta på bättre väder i Halmstad under två dygn.
Anna, född i Birmingham i England, började flyga trike och sjöflygplan på 90-talet och utbildade sig till instruktör. Hon hörde talas om Orsa och Tallhed som Europas bästa område för sjöflyg.
- Jag kom hit för tre år sedan och bor här numera varje sommar. Från maj till september undervisar jag engelska elever i trike-flygning. Vintertid fylls av arbete som datakonsult i England.
Ännu så länge pratar hon svenska ganska sparsamt, men det blir bättre och bättre dag för dag.

HANS OLANDER

Mer läsning

Annons