Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ann Elving efterlyser fler snabba och enkla resor till Stockholm

Annons

När Ann Elving skulle beställa sin tågresa från Falun till Stockholm upptäckte hon till sin förvåning att den dyraste resan var den som tog längst tid. Hon skulle betala 558 kronor och resan tog fyra timmar och 25 minuter med tågbyte till X2000 i Gävle.

Det är 300 kronor dyrare än vad det kostar att åka tåg via den direktförbindelse som finns med Dalabanan från Borlänge via Avesta.

- Oftast har du inget alternativ, du tvingas helt enkelt att betala mer, säger Ann Elving.

Som egenföretagare försöker hon alltid att hitta sätt att spara kostnader på resor. Därför var hon också förvånad över SJ:s sätt att markera det billigaste alternativet.

- Det märkligaste var att den dyraste resan var märkt som ett billigare alternativ eftersom den var under lågtrafik, säger Ann Elving.

De avgångar mellan Falun/Borlänge som går via Gävle är ett samarbete mellan Tåg i Bergslagen och SJ.

Ann Elving ifrågasätter varför resenärer förutom den extra omvägen som Gävle-alternativet innebär dessutom att resande tvingas vänta i Gävle.

- Det går helt enkelt inte att få alla tågtider att passa varandra, säger Tord Hult, vd för Tåg i Bergslagen som kör sträckan till Gävle.

Skulden för att priserna blir högre trots att resenärer får byta tåg kan enligt honom inte läggas på Tåg i Bergslagen.

- Det är SJ som bestämmer priserna, vi har ingenting att säga till om när det gäller den här typen av resor, säger Tord Hult.

Som flitig Stockholmsresenär ser Ann Elving ändå att SJ nu genomfört vissa förbättringar för trafiken till Dalarna när SJ nu från och med måndag sänker priset på den snabbförbindelse som tidigare kördes med X2000-tåg.

- Det är bra att vi nu slipper betala ett dyrare X2000-pris. Men jag förstår inte att så många resenärer accepterat att betala för något som de inte fått, säger Ann Elving.

Hon ser att det finns ett stort behov av snabba och enkla tågresor bland hennes kollegor inom näringslivet.

- Det borde prioriteras att vi får åka snabbare, åtminstone att det fanns fler snabbförbindelser som den enda som finns i dag.

Ann Elving har stöd för sina synpunkter hos dalapolitikerna. Inom Region Dalarna pågår just nu ett intensivt arbete för att förbättra tågtrafiken till länet.

- Vi ska få hit en representant från SJ för att diskutera den dåliga standarden på tågvagnarna. Senare i höst kommer vi också att hålla en konferens där vi samlar alla parter och diskutera frågan, säger ordföranden i regionsamarbetet, Peter Hultqvist.

Det viktigaste punkterna är enligt honom att korta restiden och att även återfå X2000- tågen till länet.

- Förhoppningsvis ska diskussionerna leda till förbättringar, säger Peter Hultqvist.

CARL-MAGNUS FAGERHOLM

Mer läsning

Annons