Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ångfartyget Runn allt närmare sjösättning

Annons

Det var under vårvintern 2002 som de första kontakterna tog mellan ångbåtsvännerna i Smedjebacken och ägaren till Runn.

I mitten av 1980-talet bärgades fartyget från 18 meter djup och arbetet påbörjades med att återställa det i originalskick. Bland annat blev skrovet helt nytt, det som var kvar från ursprunget var spanten, men alla plåtar utvändigt var nya. Dessutom kom det till en ny panna och maskin. Pannan var på plats i fartyget, det som återstod var att lyfta i maskinen. Det fanns ingen överbyggnad på fartyget, men mycket av de ursprungliga delar fanns samlade och bevarade.

I detta skick stod fartyget i Stockholmstrakten när ägaren Östen Brolin kontaktade ångbåtsvännerna i Smedjebacken.

Från början var det tänkt att han skulle finnas kvar som ägare och ångbåtsvännerna skulle färdigställa Runn. Med tiden bildades en vänförening för ångfartyget Runn och efter en tid fördes hela ägandet över på föreningen.

Så fort fartyget var transporterat till Smedjebacken började jobbet med att göra den färdig för sjötrafik. Planen var från början ett par år, men av flera skäl har det hela dragit ut på tiden.

- Det första vi gjorde var att bygga upp en durk, så det gick att vara i båten, berättar Ronnie Johansson, projektledare för det hela.

Första vintern byggdes styrhytt och förpik.

- Eftersom vi var utomhus kunde det vara kallt att hålla på, men det har gått riktigt bra, säger Ronnie Johansson.

Under den andra vintern byggdes salongen och den är i stort sett klar utvändigt. I sommar var det dags att måla fartyget utvändigt och innan det skulle göras skulle skrovet sandblästras.

- Det gick åt två ton blästersand och var ett jobb som jag aldrig vill vara med om igen, säger Ronnie Johansson.

Till kommande vinter planeras inredningen bli färdigställd. Tanken är att det ska bli en inredning av det lite exklusivare slaget i mahogny.

- Vi räknar med att kunna ha upp till ett 60-tal passagerare, men då kan inte alla sitta vid bord, för lite mindre sällskap som vill sitta ner räknar vi med att kunna duka till drygt ett 20-tal, berättar Johansson.

Under hela arbetet har sjöfartsverket funnits med och tittat på en rad olika saker.

- Det är betydligt tuffare krav när man vill köra passagerare, än det är för mer privat bruk, säger Johansson.

Än återstår det dock en hel del tester och kontroller innan Runn är godkänd för att köra passagerare.

Bland annat ska ett krängningsprov genomföras och hela fartyget måste överföras till en ritning och detta med alla detaljer.

- Det har vi fått hjälp av en kille från Mora som gör.

Ronnie Johansson har gått hopp om att allt ska vara klart till nästa sommar. Under lördagen i samband med ångbåtens dag kommer föreningens representanter att finnas på plats i hamnen och visa upp fartyget och berätta om projektet.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons