Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ånga är teknik som håller

Annons

Med sin Jak 55 gjorde Gabor Vargas en flyguppvisning ovanför Siljans vatten. Besökarna fick se planet tumla runt i lufthavet. Även folk inne i Rättviks centrum stannade upp på trottoarerna och vände blicken mot skyn. Gabor Vargas flygshow trollband publiken.

Annars var det ånga som var dagens nyckelord. På ångbåten Siljan hittade tidningen maskinisten Mats Bergkvist från Insjön. Ångbåten används vid familjeturer på Siljan och ägs av Bergkvist sågen i Insjön.

Båten byggdes 1868 och är drygt 20 meter lång och nästan fem meter bred. En ångmaskin på 110 hk ger en fart på 7 - 8 knop, därmed tar det fyra timmar att ta sig över Siljan från Insjön till Rättvik. Maskinen är byggd 1904 i Gävle liksom ångpannan.

- Ångbåten köptes in 1967 till sågen och har använts som varpbåt, berättar Mats Bergkvist.

En tre kilometer lång vajer användes när timret skulle förflyttas. Som mest kunde en sådan ångbåt förflytta 300 000 timmerstockar.

Vi kliver ner i maskinrummet som är lite av ett pojkrum för vuxna män. Här syns motormekaniken tydligt och det för nästan tankarna till ett mekano. Det är inte heller svårt att köra ångmaskinen:

- Det krävs bara sunt bondförnuft och lite känsla, säger Mats blygsamt och berättar att maskinen har två cylindrar.

- Det är en tyst teknik, man ser bara hur det rör sig när motorn är igång.

Och trots hundra år på nacken fungerar maskinen perfekt - inte ett glapp. Snacka om kvalité. På den tiden byggdes maskinerna för tuffa tag och lång hållbarhet.

- I dag bygger man bara för att det ska hålla en viss tid, konstaterar Mats som tagit båten till bilveckan:

- Det är mycket som intresserar mig under Classic car week. Jag kombinerar detta genom att ta med familjen och bor här sedan i tisdags.

Bredvid Siljan låg ångbåten Göran. En båt som gått till historieböckerna då den i juni 1916 råkade ut för en våldsam pannexplosion. Det skedde under en färd från Mora till Leksand, en person i den åtta man starka besättningen omkom vid olyckan.

- Eldaren levde ett tag. Man la honom i sjön för att kyla honom då han var svårt brännskadad, berättar Sven Larsson på ångbåten Göran.

Eldaren fraktades därefter iväg för vård men hans liv gick inte att rädda. Båten sjönk till 25 meters djup men plockades senare upp av tungdykare. Och i går låg båten vid kajen redo för nya färder på Siljans vatten - som om inget hänt.

GÖRAN PERSSON

Mer läsning

Annons