Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Andra värden än lågt matpris

Annons

I ett tvåsidigt reportage i tidningen den 18 mars under rubriken "Tjäna tusenlappar på matkriget" och dessutom en tabell över var maten är billigast, får man lätt för sig att det alltid bara är priset som gäller.

Det är bara genom priset en vara kan värderas. Detta synsätt har våra stora affärskedjor på livsmedelssidan. Där finns bara ett mål att öka sin del av marknaden. Var ifrån produkten kommer eller hur den är framställd finns inte med i resonemanget.

Helhetsbilden från jord till bord saknas. Innehållet i matkassen måste få andra värderingar. Hur den påverkar miljö, landskapsbild och sysselsättning i vårt närområde. Om det är en köttbit eller en produkt med kött som råvara borde vi kanske tänka efter om det är i Brasilien eller på marker här i Dalarna som djuret har betat.

Möjligheten att få kontakt med den bonde som levererat till slakt och kanske även få se hur det ser ut i den ladugård där djuren växt upp. Värdet av detta finns inte med på prislappen i affären. Men vi möter det i andra sammanhang. När vi gläds åt vårt öppna vackra kulturlandskap.

När du väljer din grönsak vet du inte hur långt den har åkt, hur den har odlats och med vilka medel. En möjlighet kan vara en stark konsumentrörelse som kan informera om varans plus och minus på en bredare horisont.

Värden som närhet, känd bakgrund, stöd för den egna bygden och priset ska finnas som grund och få ett värde när jag gör mitt val i affären. Vill vi behålla dessa förutsättningar så är inte lösningen att publicera jämförpriser på matkassar.

Birgitta Andersson

Mer läsning

Annons