Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alstom säljer Ludvikafabriken

Annons

- Jag har hört flera namn men inget är klart ännu. Vad jag förstår pågår parallella förhandlingar, säger Alstoms informationschef Göran Skoglund.

Till fackföreningarna säger Alstoms ledning att man förhandlar med industriella köpare.

ABB Ludvika kommer också att få en ny huvudkonkurrent då Alstom också avyttrar sin del Transmission & Distribution, T&D med närmare 31 000 anställda.

Alstom Sweden splittras i tre delar.

Turbindelen som tillverkar gasturbiner under 50 megawatt och ångturbiner under 100 megawatt har verksamhet i Ludvika och Finspång. De ska säljas tillsammans med 2 000 anställda i Lincoln i England till gissningsvis Siemens.

Tyskarna saknar gasturbiner under 50 megawatt men är konkurrenter på ångturbiner. Siemens säljer i dag kombikraftverk och i dessa sitter det gasturbiner från General Electric.

Många inom Alstom ser Siemens som bäst för Finspång och Ludvika där en sådan merförsäljning delvis skulle kunna kompensera en neddragning på ångturbinsidan.

Alstoms informationschef Göran Skoglund, säger att det förhandlas parallellt med flera tänkbara köpare, och han hoppas att en ny ägare kan ta över inom kort.

Någon direkt oro för att ånyo få en ny ägare märks inte:

- Men visst har det snackats och spekulerats mycket internt de senaste veckorna, säger Skoglund som tror att affären är klar inom ett par månader.

Industriturbindivisionen går bra i det tuffa omvärldsklimat som råder efter att den amerikanska turbinmarknaden rasat samman.

Alstom T&D med 100 anställda i Västerås och Gävle går till någon annan. General Electric, Schneider, Emerson, Mitsubishi/ Toshiba har nämnts som tänkbara köpare men också ägaren till den lilla högspänningsspecialisten Heafely Trench nämns.

Effekterna för Ludvika i denna del kan bli större då ABB Power Technologies kommer att få en ny huvudkonkurrent.

Alstoms sektor Transmission & Distribution, T&D, rankas som nummer två/tre i världen och är jämnstark med Siemens kraftöverföringsdel

Alstom ska behålla sin tunga kraftgenereringsdel. Vid Alstoms presskonferens sa Alstoms nye ordförande och koncernchef Patrik Kroon, att deras kraftgenereringsdel bara köper 5-6 procent från sin T&D-del. Denna tunga marknad öppnas nu helt plötsligt för ABB. En annan sak som är positiv för Ludvika är att pågående HVDC-upphandlingar kan påverkas då det är uppenbart att Alstoms T&D-dels framtid kommer att vara ett osäkerhetsfaktor som kan störa Ludvikakonkurrenten i ett år till.

Rest Alstom i Sverige kommer att bestå av Hydro med 130 i Västerås, Växsjöenheten med 200 anställda och servicedelen i Finspång med ett par hundra anställda.

Försäljningarna är en del i Alstomkoncernens så kallade aktionsplan för att rädda det som går av den krisdrabbade franska industrijätten. I går offentliggjorde fransmännen att de via bank lånar upp 600 miljoner euro, 5,6 miljarder kronor för att stärka likviditeten fram till dess pengarna från försäljningarna kommit in.

Alstoms försäljning av de två delarna väntas inbringa tre miljarder euro, 28 miljarder kronor. Försäljningen ska vara slutförd fram till i mars 2004.

Försäljningen av delen T&D tillkännagavs officiellt först i går medan industriturbindivisionens avyttring har pågått i fem månader och är nära ett undertecknande.

De två Alstomdelarna har tillsammans 35 000 anställda i världen.

Patrick Kron, Alstoms nytillträdde chef, motiverar försäljningen av just dessa två aktiviteter med att de båda delarna är vinstrika men att försäljningen inte påverkar Alstomkoncernens kvarvarande aktiviteter och därför kan ge pengar.

Alstoms akuta kris beror på problem med garantiåtaganden för de 80 tunga gasturbinerna som Alstom för ett par år sedan fick på köpet när de köpte ABB:s kraftgenerering. Där är förlusten på varje maskin nu uppe i 230 miljoner kronor, därtill blöder den engelska tågtillverkningen. Alstom bedömer att förlusten blir 13 miljarder kronor innevarande boskslutsår.

När Alstoms aktionsplan är slutförd 2005/2006 ska den franska fokuseras på tung kraftgenererig och tåg.

- Underskatta inte vår styrka. Vi ska fortsätta att vara en global ledare på kraftgenerering och tåg, mindre men starkare, sa koncernchefen vid sin presskonferens.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons