Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt svårare få kontanter för folk på landsbygden

/

Sämre bankservice på landsbygden gör att både folk och företag får allt svårare att sköta sina betalningar.
Läget kommer att förvärras ännu mer nästa år, varnar länsstyrelsen i en rapport.

Annons

För de flesta fungerar det bra att sköta sina betaltjänster, men för de grupper som har svårighet att genomföra sina betaltjänster är problemen stora och kännbara.

Gemensamt för de privatpersoner som har problem är att de är äldre, funktionsnedsatta, invandrare eller turister. Dessa personer har ofta svårt att själv ta sig till närmaste betalserviceställe och särskilt märks detta i Dalarnas glesbygd.

Svensk Kassaservice med 370 kontor runt om i landet avvecklades 2008 och 2005 slutade lantbrevbärarna av säkerhetsskäl att räkna dagskassor som lämnades in. Länsstyrelserna följer nu årligen upp hur det fungerar och i rapporten från Dalarna för 2011 rapporterar länsstyrelsen:

"Precis som tidigare bevakningsår finns det privatpersoner i Dalarna som upplever att de har problem med att ta ut kontanter, en del uppger även problem med att betala rakningar. Dessutom har vissa företag på landsbygden problem att satta in sina dagskassor eller ta ut växelpengar".

– Dessa problem har förvärrats under 2011 och kommer troligen att förvärras ytterligare under 2012 på grund av bankernas utveckling. Allt fler bankkontor slutar att hantera kontanter över disk eller tar ut höga avgifter för till exempel betalning av räkningar och uttag av växelpengar. Samtidigt finns en stark oro for att många uttagsautomater på landet anses som mindre lönsamma av Bankernas Automatbolag AB och därför riskerar att plockas bort, varnar länssyrelsen i sin årsrapport.

Tidigare är har det framkommit kritik hos exempelvis betalserviceombudet på Konsum Särna men den servicen har förbättrats då ombudet nu kan göra insättningar i annan bank än de anslutna:

– Det finns en oro över hur de äldre och funktionsnedsatta som idag nyttjar betalserviceombudet kommer att drabbas när tjänsten upphör under 2012 och uttrycker att det ar viktigt att länsstyrelsen tar tag i frågan

Också betalservicesombudet i Fredriksberg har noterat förbättringar när det gäller kontantinsättningar men problemet att få ut kontanter i Fredriksberg drabbar turismen i området som missar intäkter.

Mer läsning

Annons