Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt svårare att handla

Annons

Under 2005 vände sig runt 1500 Borlängebor till konsumentvägledaren.

- Det är ungefär tio procent fler än året före. En tydlig trend är att ärendena blir allt mer komplexa, säger Inger Rosendahl.

När Telia fanns som enda teleoperatör fick konsumentvägledarna inte en enda fråga om det, men i dag när marknaden svämmar över av operatörer inom till exempel telefoni och el blir det allt svårare för konsumenterna.

- Det kan till exempel vara oklart om man ingått ett avtal eller inte. Helt plötsligt får man en räkning från en ny operatör utan att man egentligen visste att man ingått ett avtal, säger Rosendahl.

Hennes råd är att aldrig säga ja snabbt om någon försäljare ringer hem på kvällen, utan att alltid ta reda på vad det kostar och vad avtalet innebär.

Den låga räntan har gjort att antalet husköp ökat och Inger Rosendahl märker även att heminredning är trendigt eftersom hon får allt fler frågor om husköp, hantverkartjänster och möbelköp. I fjol handlade 300 samtal om just hus och hem.

- Många är så glada över att de över huvud taget får tag på en hantverkare att de glömmer att göra upp om tid och kostnad och får sedan en chock när räkningen till slut kommer.

Rosendahl tipsar om att alltid skriva avtal med hantverkare om vad man beställt, vad det ska kosta och hur lång tid det ska ta.

- Vill man ha livrem och hängslen kan man ju också kolla kronofogden om företaget ligger efter med betalningar och det kan finnas risk för konkurs.

F-skattebevis bör man också kontrollera, eftersom svartjobb inte ger något skydd av lagen.

Överhuvudtaget har man ett sämre skydd när man handlar privat.

- Om man till exempel tänker köpa en bil privat, bör man låta Motormännen eller Bilprovningen testa den och även kolla att den är betald.

De flesta ärenden går, enligt konsumentvägledaren, att lösa parterna emellan. Bara runt tio ärenden per år går till allmänna reklamationsnämnden via henne.

Inger Rosendahls jobb innebär också en hel del förebyggande arbete.

- Just nu handlar det bland annat om att informera om övergången till digital-tv, säger hon.

KÄLLA: KONSUMENTVERKET KARIN DIFFNER

Mer läsning

Annons