Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler missnöjda

Annons

Landstingets förtroendenämnd har till uppgift att främja kontakten mellan patient och vårdpersonal.

Fram till och med september i år tog nämnden emot 22 klagomål som gällde bemötande, organisation och behandling på Tiskens vårdcentral.

Under hela 2003 var siffran 13.

För övriga vårdcentraler i Falun ser det bättre ut. Hittills i år har vårdcentralerna i Norslund och i Svärdsjö fått nio klagomål vardera. Britsarvet har fått tre och Grycksbo ett.

Siffror som Jörgen Fältsjö, verksamhetschef på Tiskens vårdcentral, förklarar med storleken på de olika vårdinrättningarna.

- Vi är den största vårdcentralen med 16 000 personer i vårt upptagningsområde. Varje år sker mellan 50 000 och 60 000 patientmöten, säger Jörgen Fältsjö.

År 2002 inkom 25 klagomål på Tiskens vårdcentral och Fältsjö kallar det hela för en naturlig kurva. Då gällde många ärenden underbemanning på läkarsidan samt det nya telefonsystemet tele-q med uppgift att korta telefonköerna.

- Telefonsystemet passar inte alla och upplevs fortfarande som ett problem. Sex, sju stycken klagomål gäller tele-q.

Just nu råder också läkarbrist på Tiskens vårdcentral.

- Vi ligger på ungefär minus en läkare just nu. Men det är bättre än för två år sedan. Då låg vi på minus tre läkare.

Tolv av årets ärenden gäller saker som rör organisationen. Ett gäller bemötande. Nio klagomål gäller vård och behandling.

- Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, prövar ärenden som rör medicinsk behandling. I den instansen har vi inget ärende.

- Jag kan egentligen inte se någon saklig anledning till ökningen, säger Jörgen Fältsjö.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons