Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler konsumenter missnöjda efter bilköp

Annons

Antalet ärenden som gäller bilköp ökar hos konsumentvägledaren. Inger Rosendahl har 40-talet ärenden i veckan - runt tio handlar om bilar.

-Det har varit många, säger Inger Rosendahl som menar att bilköp är som ett lotteri.

En förklaring till att fler får problem kan vara att många handlar hos oseriösa säljare utanför länet och på nätet.

Särskilt varnar hon för privata bilköp. Blir det svårigheter efter sådana är det inte mycket hon kan hjälpa till med.

-Vad jag helst vill är att man kommer till mig innan köpet är gjort. Vid privatköp är fällorna flest och jag kan hjälpa till som minst.

Några konkreta råd vid privatköp är att kolla vilka som har ägt bilen, att säljaren verkligen äger den och att det inte finns någon avbetalning kvar på fordonet.

En kontroll med bilprovningen är också att rekommendera. Liksom ett oberoende test av bilen.

-Ta reda på så mycket som möjligt innan köpet. Man ska inte vara godtrogen. Är bilen snygg, kanske man inte kontrollerar den så noga.

Vid privata bilköp gäller inte konsumentköplagen. Det gör den vid köp hos en bilfirma.

-Då kan jag hjälpa till med mer om det uppstår en tvist. Man har tre års reklamationsrätt. Det är lättast att få rätt under första halvåret. Då måste säljaren bevisa att felet inte funnits från början.

-Om reklamationen godkännes ska bilen repareras utan kostnad för köparen. Efter ett halvår måste köparen bevisa att det är ett ursprungsfel.

Något att tänka på, enligt Inger Rosendahl, är att ha gott om tid på sig, och gärna ha någon kunnig person med sig och att man ser till att bilen är varudeklarerad. Denna deklaration talar om bilens normalskick, jämfört med vad som är normalt för just den årsmodellen.

Deklarationen är en överenskommelse mellan Motorbranschens riksförbund och Konsumentverket.

Köper man bil hos en branschbutik får man garanti,

Förutom köp förekommer en hel del ärenden som gäller verkstadsbesök. Att det kan gå riktigt illa har konsumentvägledaren sett ett flertal gånger:

-Man kanske tar sina sista pengar och köper en bil. Sedan har man svårt att få ihop pengar till en dyr reparation.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons