Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allan fick inte ändra elräkning

Annons

I mitten av maj åkte Allan Karlsson på semester till norra Dalarna med sin fru. De bor i husvagn på ett lite avsides ställe och stannar som regel borta minst en månad.

De valde att åka hem i förra veckan för att dels ta hand om trädgården och dels betala de räkningar som skulle betalas.

De hade även i början av juni fått en elräkning från VB-energi.

Allan Karlsson noterade den beräknade mätarställningen och jämförde den med verkligheten. Det visade sig att den beräknade var cirka 1 500 kWh högre än den faktiska förbrukningen.

Även perioden innan hade Allan Karlsson noterat att samma förhållande, men inte lika mycket.

Han tyckte det var onödigt att betala så mycket, eftersom det skulle inte betalas tillbaka förrän till hösten.

Men när han ringde till VB-energi möttes han av beskedet att det var omöjligt i dagsläget, det skulle ha gjort inom tio dagar från att räkningen skickades ut.

Han påtalade att han varit bortrest och fick då beskedet att han skulle eftersända sin post, för då hade det gått att ordna.

- Vi har husvagnen mitt i skogen vid en älv och jag undrar vem som skulle komma sättande dit med vår post.

Han fick även besked om att han skulle betala i tid annars skulle han drabbas av förseningsavgift.

Allan Karlsson har förståelse för att det finns rutiner för olika saker, men kan inte acceptera att han blev avsnäst när han kontaktade VB-energi.

- Jag har haft ett par liknande händelser tidigare och då har det inte varit några som helst problem.

Han efterlyser ett system där kunderna får mätaren avläst varje gång det är dags att betala elräkningen.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons