Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla vill inte slippa läxor

Annons

Ska läxorna slopas?

Bland de årskurs 5-elever i M1 och M5 som tidningen träffar, är det bara någon enstaka som verkligen gillar hemläxorna.

- Det är bra att ha någonting att jobba med hemma, säger Linn Strömberg.

Linnea Back tycker att det beror lite på. En del läxor är tråkiga, andra helt okej.

- Som engelskaläxorna vi har nu. Det är mycket roligare att skriva meningar i stället för att bara hålla på med glosor, säger hon.

Men en majoritet av eleverna i den här gruppen, skulle faktiskt kunna tänka sig lite längre skoldagar, om de slapp hemläxorna.

Ulf Leo heter rektorn på en kommunal F-5-skola i Skåne, som skrivit en magisteruppsats om inställningen till hemläxor.

Det står inte i lagen eller läroplanen att eleverna måste ha läxor. Men de flesta - elever, föräldrar och lärare - tycker att det hör till.

Vad Ulf Leo kommit fram till är att hemläxorna i årkurs 1-6 är meninglösa och borde slopas. Någon extra kunskap ger de inte. En slutsats som också får stöd av annan forskning.

Längre upp i åldrarna är det skillnad. Då är det så mycket som ska läsas in, att tiden i skolan inte räcker till.

Ulf Leo och andra läxforskare är också överens om att det finns en lång rad andra nackdelar med läxor. Bland annat tycker de att läxorna är:

3 Orättvisa (en del elever får slita med läxan, andra behöver inte jobba alls).

3 Odemokratiska (en del får mycket hjälp hemma, andra ingen alls).

3 Diskriminerande (vuxna slipper ju ta med sig jobbet hem).

3 Ansvarslösa (skolan smiter från sitt ansvar att lära barnen saker).

Ulf Leo drar två slutsatser:

3 Undervisningen ska ske i skolan - hemläxorna ska bort. I stället ska skoldagen bli längre. Glosor och multplikationstabeller ska pluggas i klassrummet, med en lärare i stället för med en förälder.

3 Om eleverna har hemläxor ska det finnas en läxpolicy på skolan. Där ska det stå varför man har läxor, hur de ska göras och vilka krav man kan ställa på elever, lärare och föräldrar. Alla lärare ska följa samma regler.

De årskurs fem-elever i Grycksboskolan som är tveksamma till förslaget, tycker att hemläxorna ända ger lite valmöjlighet. Man kan ju bestämma själv när de ska göras. Och med längre skoldagar kan det bli svårt att hinna med alla aktiviteter.

Men många ser en möjlighet till mer tid för andra sysselsättningar, om hemläxorna försvinner.

- Då hinner man ju göra annat hemma, som att binda flugor, säger Marcus Hagberg.

Att slippa läxtjat från föräldar ser en del av eleverna också som en fördel.

Bland lärararna på skolan finns det också olika åsikter om läxornas vara eller inte vara. Kristina Olsson hör till dem som tycker att läxorna fyller en funktion:

- Inte minst för att det ger föräldrarna möjlighet att se vad eleverna jobbar med och hur det går för dem, säger hon.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons