Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla är inte dumskallar

Annons

Den som ständigt karakteriserar alla, som inte tänker som en själv som "dumskallar", uppfyller ett av fundamentalismens viktigaste kriterier: "Alla skall lyssna till mig för jag har rätt, och den som ifrågasätter detta är dummast av alla".

Därför skriver jag inte detta i polemik med Arne Jansson utan för dem som tvivlar på hans ofelbarhet.

På grund av låsningar och felgrepp, som skedde både före, under och efter Janssons kommunalrådstid, blev slutligen den nya genomfarten enligt Alternativ 4 så dyr, så endast ett politiskt köpslående av oanat slag kunde räddat den.

Samverkan För Förbifart har inte bidragit till en enda kostnadsfördyrande ändring under resans gång. Vi har koncentrerat oss på att genom saklig argumentation få Vägverket att redovisa korrekta kostnader.

Det tog oss nära tio år innan Vägverket redovisade Alternativ 4 som Sveriges samhällsekonomiskt mest olönsamma vägprojekt.

Påståendet att regeringen tog hänsyn till ett hundratal villaägare i Lorensberga/Knutsboområdet är inte endast felaktigt utan visar på en okunskap och likgiltighet för hela processen.

Hade regeringen lyssnat på villaägare kunde man visat detta vid detaljplanernas överklagande 1998. Då redovisade Vägverket fortfarande en samhällsekonomisk kalkyl på plus, och därför lät man detaljplanerna vinna laga kraft.

Visst kan man kritisera Ulrika Messing för att hon inte från början och med full kraft sköt fram olönsamheten som orsak till projektets sågning.

I fallet med Hammarbackstunneln tycker jag att de som ansvarat för utredningen är värda en eloge, för att de så snabbt kom fram till att den blev för dyr. Optimistiska förkalkyler har vi väl alla gjort.

Utom Arne Jansson förstås.

K-A ERIKSSON

Mer läsning

Annons