Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alkolås i alla bilar

Annons

- Alkolås är nyckeln för att vi ska nå nollvisionen, säger hon.

Karin Svensson Smith siktar på att få alkolås som krav i tunga fordon 2010 och i personbilar 2012. Taktiken är att Sverige ska kunna gå före övriga EU-länder genom att betrakta detta som ett pilotprojekt.

Men dessa förslag kommer att dröja till utredningens slutbetänkande.

Redan den 1 september kommer hon att lämna sina första förslag till regeringen. I går, vid trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand, berättade hon om några av de förslag som hon överväger att lägga:

3 Alla som lagförts för alkoholbrott i trafiken måste ha alkolås i sin bil. Alltså, köper man sig inte ett alkolås kan man glömma att få tillbaka körkortet.

3 Alla trafikskador borde finansieras via försäkringspremier.

- Jag inbillar mig att försäkringsbolag skulle ta ut en mindre premie om man har alkolås.

3 Ändra förmånsbeskattningen av bilar. Alkolås betraktas i dag som extra tillbehör och innebär därför en extra skatt. Det vill hon ta bort. Hon vill också att alkolås ska vara krav i alla förmånsbeskattade bilar.

Hälften av alla nya bilar som säljs, säljs till en juridisk person (framför allt tjänstebilar).

- Nya bilar går ofta som förmånsbilar i två år, och blir sedan privatbilar. På det sättet får vi ut alkolås snabbt på den privata marknaden.

Hon pekar på att rehabiliteringstänkandet finns med, dock är det inte det primära syftet med alkolåset.

- Det främsta syftet med mina förslag är att visa att alkohol och trafik inte hör ihop, att skydda trafikanterna från dem som kör berusade.

Enligt Svensson Smiths utredning är alkohol inblandat i 30 procent av fallen när någon omkommer i trafiken. Och nästan alla inblandade är unga män.

- Av de omkomna med alkohol i kroppen är 95 procent män upp till 29 år.

Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall konstaterar att Sverige kommit längst när det gäller alkolås. Saab har byggt in ett alkolås i nyckeln. Volvo visar nu en teknisk lösning med alkolås på bältet.

- Runt hörnet finns tekniken som gör att varje människa kan ha ett alkolås. Den är inte många år bort.

Han tror att det finns möjlighet för Sverige att få bli pilotprojekt och lagstifta om obligatoriskt alkolås.

- Om fordonstillverkarna även vid sidan av Saab och Volvo följer med. Det gäller att få en marknad.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons