Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äldre nöjda med omsorgen

Annons

Under november och december förra året genomförde socialtjänsten en bred enkätundersökning som riktade sig till alla som har erfarenhet av socialtjänstens hjälpinsatser, antingen som hemtjänst eller som boende. Över

1 000 personer har svarat på enkätfrågorna, både hjälptagare och anhöriga.

De flesta svarar positivt: att de upplever att de får den hjälp de behöver, att den vård de får är bra och att personalen bemöter dem väl.

Men vid en närmare titt på de synpunkter som de svarande också har lämnat visar det sig att de kritiska rösterna dominerar. Det är röster som talar om konkreta brister i både resurser och verksamhet:

Den fysiska omvårdnaden fungerar bra, men den psykiska stimulansen är i det närmaste obefintlig.

För lite personal och för stora grupper. För stor omsättning på personal. Personalen behöver mer utbildning.

Tråkigt att betala för beviljade insatser som man inte får.

Svårt att ha synpunkter när jag inte vet vad jag har rätt att kräva. Oviss om vilken hjälp jag kan få.

Alla är stressade. Dåligt med tid att prata. Vill ha mer hjälp så att jag kan komma ut och gå. För lång väntetid efter ringning.

De positiva rösterna är färre och ger framför allt beröm till personalen. En anhörig skriver: "Mycket kunnig personal. Min mor har alltid rena kläder och är fin i håret." En boende: "Jag är tacksam för den hjälp jag kan få - det är tryggt att bo i en så fin kommun som Falun."

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons