Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkerströms gör export- satsning

Annons

Efter en trevande inledning, beroende på en omstrukturering, blev 2002 ett mycket bra år för Åkerströms Björbo AB.

Målet för 2003 är en 50-procentig försäljningsökning.

Mikael Andersson beskriver företagets framtid som mycket ljus. Han talar om Åkerströms som ett teknikorienterat företag med spetskompetens.

En av förklaringarna till framgångarna är den egna stora utvecklingsavdelningen. Var sjätte anställd, 15 av totalt 90, arbetar med produktutveckling!

- Många av dem är internrekryterade och har i unga år börjat inom företaget, berättar vd:n.

Han slår fast att den lokala förankringen och företagets 45-åriga erfarenhet av trådlös teknik är faktorer som gör intryck i en värld, tid och bransch som räknar historia och erfarenhet i månader.

Bland företagets referenskunder återfinns några som är världsledande inom sina respektive branscher. När en av världens största trucktillverkare, BT, i dagarna i Paris presenterar nya truckmodeller, som är utrustade med Åkerströmsdatorer som är inbyggda i instrumentpanelen.

- Vi har inga svårigheter med att locka till oss kompetent personal, säger Mikael Andersson och nämner marknads- och pr-chefen Emma Dahlén, som innan hon rekryterades till jobbet inte ens hört talas om Björbo.

- Jag blev intresserad av företagets satsning på världsmarknaden, berättar hon och tillägger att för många av kunderna är Björbo en exotisk och spännande bygd.

Som ett led i den internationella satsningen är Åkerströms i färd med att bygga upp ett nät av återförsäljare i främst Europa och USA. När det gäller truckdatorer, ett mycket expansivt produktområde som står för 50 procent av företagets omsättning, är expansionsmöjligheterna oerhört stora. I Sverige säljs årligen 3 000 lagerhustruckar, vilket kan jämföras med 120 000 i Europa och nästan lika många i USA.

- Trots att vår hemmamarknad, Norden, i princip stått stilla har vi under det senaste året lyckats växa 15 procent. Nu ger vi oss på allvar ut på en snabbt växande världsmarknad, säger Mikael Andersson.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons