Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ägnar sig SJ åt tidsstöld?

Annons

Den 10 januari påbörjade jag en tjänsteresa till Warszawa. Resan skulle påbörjas 6.40 med tåget från Borlänge till Arlanda.

Med anledning av det dåliga vädret så tittade jag på SJ:s hemsida för att se om det var trafikproblem på sträckan.

Mycket riktigt så rapporterades det om nedfallna träd mellan Sala och Uppsala. Detta skulle dock lösas med busstransport mellan Avesta och Uppsala.

Eftersom vi hade gott om tid, då flyget skulle gå först 10.30, så såg jag inte detta som något problem, även om det fanns en viss oro.

Då vi klivit på tåget i Borlänge frågade jag konduktören om problemen. Han visste inget. Bra tyckte jag, då har det väl löst sig.

Efter en stund hör man i högtalarna lokföraren, att han hade fått rapporterat att någon resenär frågade om trafikproblem. Han visste inget om detta men lovade återkomma.

Efter en stund bekräftar han att det fanns nedfallna träd, men visste inget mera. Sedan var det tyst ända till Avesta. Då rapporterades plötsligt att sträckan Sala Uppsala inte kunde trafikeras förrän klockan 12.00.

Eftersom alla bussar var upptagna kunde inte sådana ersätta. Vi blev erbjudna att kliva av i Avesta, men vad hjälpte det, varken hyrbil eller taxi fanns.

Nu skulle vi åka via Storvik-Gävle till Arlanda. Tacka för att vi var oroliga - vi skulle ju missa planet.

Tåget anlände till Arlanda klockan 10.45 istället för 8.21. Vi landade 18.15 i Warszawa istället för 12.15 och därmed missade vi en arbetsdag.

Några frågor inställer sig: Hur kan det komma sig att en resenär är mera informerad än tågets personal?

Hur kan det komma sig att man centralt hos SJ känner till att en sträcka inte kan trafikeras men inte informerar resenärer, så att de kan välja andra alternativ?

Är det pengar det handlar om, det hade ju inte blivit några biljettintäkter om alla bokat av?

LURAD PÅ EN DAG

Mer läsning

Annons