Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Agera tuffare för tågen går inte som på räls

Annons

Nu har Region Dalarna börjat sin verksamhet. Kommunikationsfrågorna kommer att bli mycket viktiga i detta nya organ. Samtidigt vet vi, att det bildats ytterligare ett kommunalförbund i länet: de fem Siljanskommunerna Leksand, Rättvik, Mora, Orsa och Älvdalen, har beslutat att inleda ett mera formellt samarbete.

Vid en konferens i juni var de fem Siljanskommunerna överens om att tillsammans med bland annat regionens näringslivsföreträdare satsa på snabbtåg till Stockholm. Alltfler inser behovet av täta och goda förbindelser med Arlanda, med Stockholm och med de omgivande länen. Vad gör kommunalråden i de fem kommunerna åt detta?

Själv har jag tidigare i debattform fört fram tanken på X2000-tåg som går i skytteltrafik Stockholm-Dalarna-Gävle-Stockholm men också omvänt. Det kräver investeringar i bättre banprofiler och möjligheten att räta kurvor med mera för att få upp hastigheten på banan.

Dubbelspår blir nödvändigt på i varje fall sträckan Falun-Borlänge men säkert så småningom också mellan Dalarna och Uppsala. Sådan skytteltrafik skulle göra det möjligt för många av oss att välja att resa över Gävle till Stockholm lika gärna som över Sala.

I den länsstrategi som antogs 1996 står det att en åtgärd som ska vidtas och vara klar till år 2000 är en hastighetshöjning på dalabanan så att man kan resa Borlänge-Stockholm på 1 timme och 40 minuter.

När infrias det löftet? Det har gått snart sex år sedan detta skrevs och ännu har åtgärden inte ens påbörjats. I dag tar det snabbast cirka 2 timmar och 4 minuter att ta sig den sträckan.

Min slutsats blir att Dalarna måste agera tuffare mot SJ, mot staten, mot Tåg i Bergslagen och alla andra berörda trafikföretag för att uppnå de mål man satt upp. Region Siljan måste trycka på hårdare hos inte minst Region Dalarna, som i sin tur bör uppvakta berörda parter och departement för att få till stånd snabbare och säkrare tågförbindelser mellan vårt län och framförallt Stockholm-Arlanda-området.

LARS WENNÅS

Lars Wennås, fp, är oppositionsråd för landstinget Dalarna och kommunpolitiker i Rättviks kommun

Mer läsning

Annons