Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ABB stänger telefonväxeln

Annons

Manpowers telefonväxelfilial för ABB Sverige i Ludvika ska stängas och arbetsupppgifterna föras över till Manpowers växel för ABB Sverige i Västerås. Sex personer berörs i Ludvika. Ytterligare en anställd vid Power Systems reception mister jobbet i augusti.

Personalen är informerad och i Ludvika kommer det att leda till varsel och uppsägningar, bedömer SIF:s ombud Per-Arne Setterholm.

Hur ska framtidens telefoni i Svenska ABB skötas? Kommer ABB:s medarbetare och kunder att märka någon skillnad?

-ABB Sverige tecknade för några månader sedan ett nytt avtal där vi valde att fortsätta med Manpower som leverantör av växeltjänster i ytterligare tre år. Skälen är att vi är nöjda med servicen. De kan också säkerställa en fortsatt utveckling av växeltelefonistödet till ABB.

-ABB:s medarbetare och kunder kommer inte att märka någon skillnad. Redan i dag är det vanligt att man ringer växeln i Västerås för att få kontakt med någon på ABB i Ludvika. Vi är övertygade om att Manpower kommer att hantera detta på ett bra och an©svarsfullt sätt, säger ABB:s informationschef Christine Gunnarsson.

Telefonväxeln samlas till en ort i Sverige. Det ger goda förutsättningar för att dra nytta av olika tekniska förbättringar, till exempel röststyrd hänvisningsfunktion bedömer ABB.

Men fackordföranden för Sif-klubben på Manpower region mitt Per-Arne Setterholm, är inte lika nöjd:

- Av flera onda ting blir det här det minst onda. Vi höll på att förlora hela upphandlingen och då hade ännu fler jobb i förlorats. Vi har nu i vart fall lyckats behålla telefonin kvar inom Manpower. Där klarar vi ett tiotal jobb, säger Setterholm som tidigare i likhet med sina kollegor var anställd av ABB.

-Nu sitter vi i MBL-förhandlingar om övertalighet i både Ludvika och Västerås eftersom ABB:s avtal med Manpower är mindre omfattande än tidigare. I Västerås har vi också många receptioner som berörs.

- ABB har betett sig illa. Jag har jobbat på ABB i drygt 30 år och gick över till Manpower för ett år sedan. ABB sviker sin personal genom att sälja ut verksamheter som de sedan omförhandlar efter några år. Det är inte bara vi som har drabbats av denna metod. Tidigare har bland andra kontorsservice och de delar som gick noll IBM drabbats på samma sätt. ABB bryr sig inte om sin tidigare personal utan är bara ute efter att spara så mycket pengar som möjligt, säger Sifordföranden.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons