Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

90 eller 100 - det är frågan?

Annons

Den sträcka som går mellan Tallen och Gruvan får motorvägsstandard. Men delen mellan Ornäs och Tallen, där många räknar med att det blir motorväg, byggs som en så kallad miljöanpassad fyrfältsväg. Vilket är 90-väg.

Det är nämligen trafiksäkerhet som är motivet för att bygga den nya fyrfältiga vägen för 450 miljoner kronor.

Inte att det ska gå fortare.

- När vägen skulle byggas var vi överens om att det inte skulle vara en motorväg, utan en smal miljöanpassad fyrfältsväg. Det innebär att vägen följer den befintliga profilen, backe upp och backe ner. Ska man ha motorvägsstandard måste siktlängden öka, och kräver att man schaktar ur betydligt mer på de tre backkrön som finns, berättar Bo Bävertoft vid Vägverket.

Något som hade gjort 450-miljonersbygget ännu dyrare.

- Men motivet till att bygga om vägen är att öka trafiksäkerheten, inte att spara ett antal sekunder mellan Borlänge och Falun. Nu kommer man förstås att kunna spara lite tid ändå när hela vägen blir fyrfältig, och man slipper risken att hamna i långa köer bakom något långsamt fordon.

De trefältiga vägar som byggs med vajerräcken, mellan Falun och Gävle och mellan Borlänge och Ludvika, får 110-sträckor. Men inte en ny fyrfilig väg med räcken eller skogsridå. Vilket kan tyckas märkligt.

- Nja, det visar väl att Vägverket är djupsinnigare och inte enbart räknar körfält, utan framförallt tittar på sikten. Tanken med att ha en längre siktlängd är att man ska kunna ha tillräckligt lång sikt om man plötsligt ser ett föremål på vägen, ett barn som ramlar ur bilen, en älg, en sten eller en planka, säger Bävertoft.

Sträckan från Ornäs in till Borlänge kommer dock även i fortsättningen att ha 110.

- Där är det en enda stor åker och inga problem med begränsad sikt.

Det är så här som Vägverket har resonerat när man bestämt sig för att den nybyggda vägen ska bli 90-väg.

Men vägdirektören för region Mitt, Håkan Wennerström, meddelade i går att Vägverket ska se över hastighetsbegränsningen igen.

- Många har ifrågasatt 90-gränsen, och det har vi lyssnat på. Vi kommer därför att ta kontakt med de berörda kommunerna, länsstyrelsen och polisen. Tillsammans ska vi titta på hur nära siktgränserna vi ligger, och om det ändå är möjligt att ha 110, berättar Bävertoft.

Vägbygget går enligt planerna. I midsommarveckan ska trafiken kan släppas på två körfält på delen Tallen-Pilbo.

- Det hänger på vädret. Blir det klart och fint väder hinner vi med beläggningsarbetena, och kan släppa på trafiken då, säger projektledaren Kjell Söderlund.

Broarna över Faxen vid Ornäskorset ska vara klara i september.

- Men redan i augusti kommer vi att lyfta på trafiken på en av broarna, som det ser ut nu, berättar Mats Lögdahl, som är projektledare för den delen.

Sent i höst, oktober-november, kommer alla de fyra körfälten att öppnas för trafik på hela sträckan.

Helt klar, med kringarbeten och den sista toppbeläggningen, blir vägen hösten 2006.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons