Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

5000 ungdomar i Dalarna snusar

Annons

Snusbolagen bedriver en aggressiv marknadsföring som syftar till att ungdomar ska börja snusa. Snusbolaget Swedish Match lanserar kontinuerligt nya "trendiga" snussorter. Bland annat har man tagit fram snus med godissmaker som vanilj, svart vinbär och lychee-frukt.

Även i media duggar skönmålande rapporter om snusindustrins marknadsföringsknep tätt. Under det senaste året har vi kunnat läsa rubriker som "Smak och färg sätter fart på snusmarknaden", "Nytt lyxsnus ska locka rökare" och "Snusets gyllene klassresa".

Swedish Matchs egna pressmeddelanden är en strid ström av lanseringar av nya "trendiga" snussorter. Man lyfter gärna fram att kvinnor, högutbildade och storstadsbor snusar allt mer, i syfte att tvätta bort bilden av den mindre trendige snusgubben från förr.

Snusbolagens marknadsföring är djupt cynisk eftersom snus både är hälsofarligt och extremt beroendeframkallande. Det kan låta som en självklarhet, men det tål att upprepas: Snusande skapar ett starkt kemiskt beroende av ett gift - nikotin - som gör det mycket svårt för snusaren att sluta köpa snusbolagens produkter. Starkt beroendeframkallande gifter är helt enkelt en drömprodukt för företag som bara har pengar för ögonen.

Kunskaperna om snusandets hälsorisker ligger i dag ungefär på den nivå som kunskaperna om rökningens farlighet befann sig på för många decennier sedan. Då bidrog omedvetenheten om rökandets farlighet till att tobaksindustrin med aggressiv marknadsföring kunde få mycket stora grupper av ungdomar att börja röka.

Snus innehåller flera cancerframkallande ämnen och ökar risken för bland annat diabetes, muskelskador och död i hjärt-kärlsjukdom. Men varje gång forskare presenterar dessa fakta reagerar tobaksindustrin med att skicka fram andra forskare som kritiserar resultaten.

Swedish Match satsar hårt på att knyta till sig lojala forskare för att bromsa kritiken mot snuset. Två av dessa, Freddi Lewin och Lars Erik Rutqvist, har nu tagit steget fullt ut och gått från sina tjänster som läkare vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge till att bli "vetenskaplig rådgivare" respektive "direktör med ansvar för vetenskapliga frågor" på Swedish Match.

Swedish Match väljer regelmässigt att jämföra snusande med rökning, vilket är en simpel men bedräglig retorik. Jämfört med rökning, som är extremt farligt, framstår det mesta man kan ta sig för som rena hälsokuren. Men faktum kvarstår: Redan det lilla forskningen vet om snuset, visar att snusning ökar risken för cancer. Självklart är det därför mycket angeläget att barn och ungdomar inte påbörjar ett missbruk tidigt i livet.

För inte så många år sedan hade många skolor rökrutor. Men en allt större medvetenhet om rökningens hälsorisker har lett fram till att det i dag är förbjudet med rökning inom hela skolans område, i syfte att minska risken att barn och ungdomar fastnar i rökning.

Den kraftiga ökningen av antalet ungdomar som snusar och snusbolagens aggressiva marknadsföringsknep gör att det är dags för skolorna i Dalarnas län att gå vidare och införa totalt tobaksförbud inom hela skolans område - förbud mot såväl cigaretter som snus.

EVA FERNVALL, FREDRIK SÖDERHIELM EVA FERNVALL ÄR MARKNADSDIREKTÖR FÖR APOTEKET AB OCH FREDRIK SÖDERHIELM ÄR GENERALSEKRETERARE I A NON SMOKING GENERATION

Mer läsning

Annons