Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

50 jobb räddas kvar

Annons

Det är resultatet av Telias nedläggning av kundtjänsten i Falun och Borlänge. Ett beslut som togs i oktober.

Från början ska verksamheten ske i samma lokaler och med samma utrustning som i dag.

Personalen får behålla sin grundlön vid övergången.

Avtalet mellan Telia och Manpower skrevs under i går.

- Det är jättekul och jättespännande, säger Karl-Ivar Fred, VD Manpower Contact Center AB.

- Det här är duktigt folk som kan jobbet. Vi tar över människor och det de är duktiga på. Vi behöver mer folk till vår kundtjänst

Från början ska de arbeta åt Telia men också med nya uppdrag.

Företaget utför liknande jobb inte bara åt Telia utan också åt läkemedelsbolag, banker, försäkringsbolag och mot andra bolag i telebranschen.

I höstas var det bara de 25 som arbetade åt Telias kundtjänst som stod inför valet att pendla till Gävle eller att sluta hos Telia.

Nu har antalet ökat. Det är några försäljare och andra som också erbjuds att byta arbetsgivare.

Kundtjänsten når man när man ringer till 90 200 för att få hjälp med allt från hur telefonen fungerar till räkningar och trädfällning.

Arbetsplatserna finns i anslutning till Telias butiker i Falun och Borläge.

- Det är positivt att det kommit en lösning till stånd för de som skulle gå ut i arbetslöshet, säger ombudsman Ola Brossberg, Seko Dalarna.

- Vi hoppas att det blir varaktigt.

SVEN HALLERDAL

Mer läsning

Annons