Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

40-miljonersaffären görs om

Annons

- Den nya upphandlingen är bättre, men inte bra. Det är fortfarande saker som är för otydliga, säger Anders Berge, jurist vid Svenska Taxiförbundet.

Flera medlemmar, alltså taxiföretag, kräver tydligare besked i den nya upphandlingen.

- För närvarande är det inte aktuellt att kräva att även den här upphandlingen görs om. Men får vi inte svar som rätar ut en del frågetecken kan jag tänka mig att en del av företagen är beredda att dra upphandlingen till rättslig prövning, säger Berge.

Det är ingen spottstyver det handlar om. Landstinget köper nämligen sjukresor med taxi för ungefär 42 miljoner kronor per år. Dessutom omfattar upphandlingen också skolskjutsar och färdtjänst i Älvdalens kommun.

- Vi insåg själva att den första upphandlingen blev för flummig, bland annat att urvalskriterierna uppfattades för godtyckliga. Men nu har vi försökt att rätta till detta, säger John-Erik Lindberg från upphandlingsenheten.

Baskraven i dag handlar bland annat om att företagen ska ha ordning på sina papper, att företagen har registreringsbevis och trafiktillstånd, att det ska vara anbud på trafikområden var för sig, med mera. Man kräver också att företagen ska ha en bankkredit på 100 000 kronor.

Taxiförbundet menar dock att det fortfarande finns en del otydligheter när det gäller grundkraven.

- Ett exempel på otydlighet är att det står i upphandlingen att det anbud som har det lägsta priset ska antas. Det betyder en. Men på ett annat ställe står det att fler kan komma att antas, säger Berge.

Landstinget hoppas att upphandlingen ska vara klar i oktober.

- De nya entreprenörerna ska börja köra från den 1 januari 2003. Det kan bli kort om tid för företagen att skaffa nya bilar och sådant. Kanske blir det tänkbart med en övergångslösning, säger John-Erik Lindberg.

Om taxiföretagen nu inte ännu en gång kräver att upphandlingen ska göras om.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons