Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

36 dagar utan telefon

Annons

För några månader sedan bytte Lars-Erik Eriksson telefonoperatör, från Telia till Optimal Telecom. När telefonledningen försvann i åskan tog det mer än en månad att få en fungerande telefon. Under tiden fick han använda en gammal NMT-telefon som är dyr att ringa med.

- Vanlig mobiltelefon fungerar inte här i Ljusfallet. Jag ringde operatören en gång i veckan men de kunde inte lämna något bestämt besked när telefonen skulle fungera igen. Man blir ju förskräckt när det tar 36 dagar, säger Lars-Erik Eriksson.

Optimal Telecom har erbjudit honom en ersättning på 2 499 kronor för dagarna han var utan telefon.

- Det var jag jättenöjd med. Men sedan fick jag reda på att jag får pengarna genom att de drar 95 kronor i månaden från min räkning. Det tycker jag är märkligt, om de är skyldiga mig pengar ska jag väl kunna få dem på en gång?

Med ett avdrag på 95 kronor i månaden måste han, för att kunna tillgodoräkna sig hela beloppet, stanna som kund hos bolaget i mer än två år. Men Lars-Erik Eriksson skulle helst vilja byta tillbaka till Telia så snabbt som möjligt.

- Optimal Telecom sade att det kostar 350 kronor att byta. Och jag antar att om jag byter, kan jag glömma de där 2 499 kronorna. Så jag får väl kämpa på ett tag till. Men jag vill varna andra för att råka ut för samma sak.

Einar Ahlström är vd för Optimal Telecom. Han menar att det är Telia genom dotterbolaget Scanova som bär ansvaret för att Lars-Erik Eriksson var utan telefon så länge.

- Det här är katastrof, men vi är helt beroende av Telia som sköter servicen på telefonnätet. Vår roll är begränsad till att meddela Telia att vi vill ha ett jobb utfört, och sedan ska Telia sköta detta inom tre arbetsdagar.

Att ersättningen på 2 499 kronor betalas med ett avdrag på 95 kronor i månaden förklarar Einar Ahlström med att det är norm i branschen att göra på det viset. Avgiften på 350 kronor för att byta bolag om kunden bryter ingånget avtal är också standard för teleoperatörerna.

- Men om kunden råkar ut för extraordinära händelser som i det här fallet tar vi inte ut någon avgift. Jag skulle också personligen vilja ta kontakt med Lars-Erik Eriksson och be om ursäkt.

På Telia är man helt oförstående.

- Vi har fått två felanmälningar och båda gångerna har vi lagat felet inom tre dagar. Någonstans måste det ha blivit ett missförstånd. Vi föredrar att Optimal Telecom tar kontakt med oss och reder ut detta, för vi kan inte diskutera deras kunder i media, säger Yvonne Hansen, presstaleskvinna på Telia.

JOHAN SEGER

Mer läsning

Annons