Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

30-skylt byttes mot vägbula

Annons

Förra året sattes en 30-skylt upp på Svärdsjögatan på den korta sträckan mellan Lugnetleden och Värdshusvägen. Det var en tillfällig åtgärd för att få ner hastigheten vid övergångsstället bredvid Montessoriskolan.

Över 8 000 bilar passerar årligen Svärdsjögatan, och då eleverna på skolan var tvungna att passera den hårt trafikerade vägen, för att delar av skolverksamheten flyttats till lokaler på andra sidan, behövdes ett säkrare övergångsställe.

Enligt Anders Liljekvist är det svårt att få ner hastigheten vid vanliga övergångsställen. Vita streck och herrgåman-skylt räcker inte. Inte heller trafiksignaler är ett tillräckligt skydd för gångtrafikanterna.

- Det finns relativt många rödkörningar, säger Anders Liljekvist.

Inte heller att sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen är tillräckligt effektivt. Av erfarenhet vet man att efterlevnaden är liten. Dock är det viktigt att få ner hastigheten till max 30 kilometer i timmen för minska dödsfall och svåra olyckor i trafiken.

Under senhösten höjdes övergångsstället mellan 15 och 20 centimeter och refugen i mitten fick vara kvar eftersom den lösningen bäst stoppar upp bilisternas framfart.

- Ett upphöjt övergångsställe och en refug är det bästa ur säkerhetssynpunkt.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons