Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

225 miljoner för genomfart

Annons

Arbetsgruppens förslag för byggandet av genomfarten av riksvägen landade till slut på strax över 225 miljoner kronor. En summa som överstiger den första beräkningen med 20 miljoner.

Då tyckte Vägverkets Anders Hjärtedal att det var för mycket pengar. Nu har man bearbetat förslaget så mycket det går, valt att titta på vissa lösningar som blivit billigare, medan andra blivit dyrare.

- Vi vill ju hitta en långsiktig, bra lösning. Då kom vi fram till att det inte går att sänka kostnaderna mer.

Vid ABB-korsningen krymper notan. Det billigare förslaget där handlar, som NLT skrivit tidigare, om en bro som sträcker sig över riksvägen och järnvägen, från nuvarande Malmgatan och över till ABB.

I förslaget finns något som tillfälligt kallas för "en grön kil" norr om brofästet, intill nuvarande minigolfbanan. En idé är att man anlägger någon form av parkområde där, vilket gör att de två bostadshusen måste lösas in.

Inlösning av ytterligare sju bostäder kan bli aktuellt längs med Valhallavägen. Tandläkarkliniken norr om dessa blir kvar.

Kostnaden för den södra infarten har blivit högre; 45 miljoner kronor. Det beror på att man föreslagit en ny sträckning av riksvägen i stället för att bygga om den nuvarande.

Vid Matmagasinet går den över i broform, för att slippa gångtrafiken över vägen. Sedan mynnar den ut i en rondell vid nuvarande OKQ8-korsningen.

Det rimligaste alternativet nedanför Hammarbacken är enligt arbetsgruppen att en bro byggs mellan Ludvika herrgård och Roths äng. Den mynnar ut i en rondell vid infarten till Lidl. Lösningen beräknas kosta omkring 24 miljoner kronor.

I slutet av året, tidigast, ska en handlingsplan vara klar för hur projektet ska fortlöpa. Målet är att få in idéerna i den tioåriga planomläggning som beslutas av Regeringen 2009 eller 2010.

- Då ska Ludvika med. I det här läget är allt annat orealistiskt, säger Hjärtedal.

Det betyder i sin tur att en byggstart sker tidigast 2011, men att den i värsta fall kan få så låg prioritet att den läggs ytterligare cirka tio år fram i tiden.

ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons