Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

2000-talets dyraste snöröjning

Annons

Det är nämligen tvärtom. 2006 visade sig, trots ett näst intill snöfritt sista kvartal, bli det dyraste året ur snöröjningssynpunkt på 2000-talet. Redan efter årets två första månader hade 1,5 av de drygt 3 miljonerna i budgeten gått åt.

- Nu ser det ut som att det blev en halv miljon back, säger Anders Axelsson, avdelningschef på tekniska kontorets arbetsavdelning.

För honom är det varje år en rörig matematik att handskas med. Speciellt i år, eftersom det var omöjligt att förutse att det skulle bli så torrt i slutet av året. Därför fick han kalkylera med ett ännu större minus och därmed spara in på sommarens underhåll.

Det betyder bland annat att vägarna fått vänta på vård.

- Jag skrev till nämnden för att få mer pengar till i år, men det fick jag inte.

3334000 kronor får den kosta, även i år.

Ett annat förslag han lagt, är att pengarna de år där snöröjningen får ett överskott, läggs i en pott att använda underskottsår. Det ratades också.

- Då kunde man ha haft kvar pengarna i lugn och ro och lägga på rätt ställe. Men de ska in i bokslutet.

Det betyder att Axelsson i sommar igen måste bedöma hur mycket det kan tänkas snöa och utifrån det besluta hur mycket asfaltsläggningen får kosta.

- Vi kan inte köra underhållet av vägarna i botten. Det första eller andra året kanske vägarna inte blir sämre, men ju längre tid det går, desto närmare nedbrytning kommer vi.

Den bistra sanningen kan i så fall bli att vinterväghållningen får andra riktlinjer, att åtminstone småvägarna i vidare omfattning tillåts vara igensnöade.

- Börjar det likadant i januari till maj i år, då får vi ta en riktig diskussion med vår nämnd om hur vi ska göra.

ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons