Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

2 x Dalabanan = ett trängselförsök

Annons

Nu används fyra miljarder kronor av skattepengar i Stockholm på ett tokförsök med trängselavgifter som ska pågå i sju månader. Från januari till och med juli, alltså 20 miljoner kronor per dag.

Ingen vet om man kommer att få någon som helst nytta av pengarna efter försökstiden.

De som har råd att bo innanför de nya stadsmurarna ska folkomrösta. Nu tycks åtta av tio rösta för att tullarna ska bort.

Regeringspartiet (s) körde över den lokala (s)-regeringen i Stockholm för att blidka det lilla marginalpartiet (mp).

Utredningen om nödvändiga investeringar på Dalabanan pekar på en kostnad på 2,3 miljarder kronor. Alltså ungefär hälften av vad den politiska leken i Stockholm kostar. Investeringarna i Dalabanan är mycket mer motiverade och nödvändiga än många av de infrastrukturprojekt som redan finns med i fastställda planer.

Synd att miljöpartiledaren Peter Eriksson inte är kommunpolitiker i Dalarna istället för i Norrland. Då hade vi haft en upprustad Dalabana för en bråkdel av de pengar som läggs på Botniabanan som inget järnvägsföretag i världen kommer att ha råd att köra på.

Investeringarna i Dalabanan är nödvändiga för Dalarnas utveckling och kostnaden är relativt blygsam. Peter Hultqvist har helt rätt när han säger till tidningen att det är fel att börja backa från kraven innan man ens har kommit igång.

Frågan är bara hur pass högljudd han är mot sina partivänner i Rosenbad. Han kanske skulle fundera på att konvertera till (mp) för att få större tyngd i kraven.

CYRAC

Mer läsning

Annons