Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

15,8 miljoner kronor

Annons

Det konstaterar Tomas Ölvebring som är chef för vägbyggnadsavdelningen hos Vägverkets region mitt.

Med projekteringskostnader avses allt förberedande arbete inför det vägbygge som Vägverket och kommunen så länge varit inställda på.

- Det är allt arbete med de handlingar som krävs för att få fram arbetsplaner så de kan fastställas. Det är den juridiska hanteringen av arbetsplanerna, det är utredningar av olika slag, arkeologiska undersökningar med mera, berättar Ölvebring.

De 15,8 miljonerna kan ställas i relation till de 575 miljoner som kostnaden för vägbygget beräknats till.

- Det är väl relativt mycket pengar som är nedlagt på projekteringen. Men det är ju ett komplicerat och kontroversiellt projekt.

Allt talar för att vägen inte blir byggd och i så fall har Vägverket kastat de 15,8 miljonerna i sjön.

- Om vägbygget skulle aktualiseras någon gång i framtiden så måste mycket av arbetet göras om. Men en del av de framtagna uppgifterna skulle vi kunna ha användning för, jag tänker till exempel på de arkeologiska undersökningarna, säger Tomas Ölvebring.

Ludvika kommun har också satsat stora belopp i allt arbete med planerandet av riksvägen. Framför allt har tjänstemän lagt ned massor av jobb och arbetstid men även den politiska behandlingen i nämnder och styrelser har varit omfattande och kostat därefter.

Kommunen har av någon anledning inte gjort någon ekonomisk sammanställning. Inte heller har det gjorts någon exakt beräkning av hur många arbetstimmar som investerats i det planerade riksvägsbygget.

Rör det sig om hundratals timmar?

- Ja, svarar mark- och planeringschefen Jan-Erik Eriksson.

Tusentals timmar?

- Jag vill inte bedöma hur mycket det är.

Känns det hopplöst för er tjänstemän nu när vägbygget inte förverkligas?

- Ställ inte den frågan till mig. Vi genomför bara de uppdrag som vi får, säger Jan-Erik Eriksson.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons