Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

100 erbjuds nya jobb

Annons

I Borlänge jobbar ett 80-tal, sedan hopslagningen av Falun och Borlänge som stationeringsorter. I Gävle ett 40-tal.

Vad som händer med de anställda som är stationerade i Hallsberg och Västerås är osäkert.

- Det rör sig om 40-50 medarbetare där. Exakt vad som händer med dem vet vi inte än, säger Mats Wilhelmsson, chef för SJ:s regionaltrafik.

Tågkompaniet har sitt huvudkontor i Gävle.

- Det är alldeles perfekt. Tågkompaniet är ett mer jordnära företag med lokal förankring. Tack vare det nya samarbetet kommer vi att kunna ge den service som våra resenärer har rätt att få.

- Jag känner Tågkompaniet sedan tidigare och har stort förtroende för företaget. De kan vårt område och har gjort bra ifrån sig på många andra håll, säger Tord Hult, vd för Tåg i Bergslagen.

Stefan Sundberg är klubbordförande för Sekos SJ-klubb i Dalarna:

- Jag tror att det här kommer att bli positivt. Tågkompaniet har ju som mål att fortsätta trafiken här även efter 2006, vilket SJ inte hade. Förhoppningsvis leder det till mer arbetsro.

- Men generellt sett så tycker jag illa om avregleringsprocessen. De anställda lever som brickor i ett spel och får ständigt vara beredda på att byta arbetsgivare, säger Sundberg.

Leif Lindström, lokförare och vänsterpolitiker från Borlänge, är både kritisk och positiv det till det skett:

- Rent järnvägsmässigt kan jag inte se att Tågkompaniet i något avseende skulle kunna erbjuda någon sänkt kvalitet, tvärt om. Däremot är jag kritisk till att affären gjorts upp utan att politikerna, som faktiskt äger SJ, eller facken fått vara med i någon som helst samverkan.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons