Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

100-åring som blev en myt

Annons

Varumärket Harley-Davidson är värt hur mycket som helst. Alla känner till den amerikanska motorcykeln som ger associationer till tradition, genuinitet och frihet samtidigt som en aura av mystik och kittlande farlighet svävar över namnet. Dessutom har hojen blivit en statussymbol.

- En H-D är betydligt dyrare än andra märken. Men det kostar att producera i USA och använda mycket krom och stål i stället för plast och aluminium, berättar

Richard Norden, marknadschef på Harley-Davidson Sweden AB.

Den gamla järnhästen fyller 100 år i år och har förstås redan börjat firas. The Open Road Tour heter jättespektaklet som med utställningar, uppvisningar och artistuppträdanden reser jorden runt. Slutfesten på hemmaplan i augusti lär bli en ordentlig tillställning.

I övrigt har Harley-Davidson gjort förvånansvärt lite väsen av sig inför jubileumsåret. Förutom att hojarna utrustas med speciallackering, olika emblem och guldstartnyckel presenteras ingen riktig nyhet.

- Man vill väl koncentrera sig på att förgylla de hojar som redan finns. Och göra samtliga till jubileumsmodeller. Om en ny modell hade kommit skulle trycket blivit alldeles för stort.

Nu kan i stället fler få betala

10 000 kronor för jubileumslack - förutom de närmare 200 000 kronor en ny Harley kostar att köpa.

Dyrast är touringlokomotivet Ultra Classic Electra Glide som nästan går loss på en kvarts miljon. Ändå är suget stort efter den mytomspunna maskinen.

Det kunde förstås inte ett par grabbar i amerikanska Milwaukee ana när de för över 100 år

sedan satt och funderade på att förse en vanlig cykelram med en bensindriven motor.

Efter en hel del experimenterande fick William S. Harley och Arthur Davidson fram en prototyp år 1903. En modell som strax förbättrades, fick namnet The silent grey fellow och började säljas till folk i trakten.

Efterfrågan ökade stadigt och 1920 var Harley-Davidson det största motorcykelmärket i världen med 2 400 anställda och resurser att färdigställa 35 000 maskiner per år.

Efter börskraschen och flera dåliga år lanserade företaget 1936 modellen 61 E med den numera klassiska knuckleheadmotorn.

- Det var en snabb landsvägshoj som gjorde succé och fick en otrolig spridning över hela världen. Den kom att prägla hur en H-D skulle se ut i över 60 år, konstaterar Richard Norden.

Andra världskriget och USA:s och de allierades behov av tvåhjulingar lade grunden för märkets framtid.

- Den amerikanska armen begärde anbud från olika motorcykeltillverkare och H-D drog det längsta strået. Man tillverkade 88 000 militärutrustade hojar med förlust men vann på att staten investerat massor av pengar i ny fabriksutrustning. Så när kriget var slut och vanligt folk ville köpa motorcyklar kunde H-D möta efterfrågan.

Under 60-talet blev läget kritiskt. Det var inte bara brittiska maskiner som konkurrerade om köparna utan plötsligt svämmade marknaden över av japanska märken. The Harley-Davidson Motor Company såldes 1969 och en turbulent tid tog sin början. Resultatet blev dålig kvalitet.

Räddningen blev Davidson-ättlingen William "Willie G" Davidson, designchefen som blev länken till den nya generationen där ombyggda hojar hade blivit en livsstil. Han kollade in vad som gällde ute på gatan och lanserade den tunga sportmodellen Super Glide som följdes av glidarcykeln FXS Low Rider. Snart vände försäljningssiffrorna.

The Harley-Davidson Motor Company köptes tillbaka 1981 då hade man redan börjat utveckla en ny motor, V2 Evolution, som några år senare blev en succé.

- Att patentera ljudet var ett smart drag och på Harley-

Davidson har man alltid sett till att det gått att utrusta sin mc på personligt vis. Det finns ett enormt utbud av prylar och tillbehörskatalogen är på 800 sidor. I dag har de flesta hojtillverkare anammat det här, säger Richard Norden

- Men samtidigt har många gjort bort sig och tillverkat

motorcyklar som varit rena H-D-plagiaten. Det ger ju signaler om att Harley-Davidson är originalet. (PM)

ROBERT LAGERSTRÖM

Mer läsning

Annons